Atoomramp dreigt in Engeland
Door
Bert Bakkenes
De Britse
atoomindustrie heeft al jaren een slechte reputatie
als het gaat om veiligheid. De grote Sellafield
opwerkingsfabriek in Cumbria, Noord-Engeland, heeft
een aantal keren het nieuws gehaald na ongevallen,
verzwegen lekken en radioactieve lozingen in de Ierse
Zee. De laatste weken is gebleken dat het gevaar niet
alleen van Sellafield, maar ook van andere nucleaire
installaties uitgaat.
Kortgeleden ontving de
Britse Campaign for Nuclear Disarmament (CND) een
verslag van enkele arbeiders die werken in een kleine
nucleaire installatie in de Rolls Royce vestiging in
Derby. Tot voor kort was de installatie geheim en
maar weinig mensen wisten van zijn bestaan. Het was
bekend dat er in Derby voortstuwingssystemen voor de
Trident-atoomonderzeeërs werden gemaakt. Het blijkt
nu dat er ook wordt gewerkt met plutonium dat wordt
gebruikt voor atoombommen en raketten in opdracht van
het Britse ministerie van Defensie.
Veiligheidssysteem
De arbeiders namen contact op met CND omdat de
installatie geen veiligheidssysteem heeft dat de
verspreiding van radioactief materiaal kan beperken
in geval van een ongeluk. De arbeiders kwamen in
actie na het ongeluk met een soortgelijke installatie
in Japan waarbij drie arbeiders ernstig gewond
raakten en 36 anderen besmet door straling. Volgens
de werkers in Derby is er ook geen rampenplan voor de
omgeving als het ooit mis mocht gaan.
De hoofdinspecteur
voor nucleaire installaties gaf in eerste instantie
aan dat de beweringen van de arbeiders wat overdreven
waren. Zijn team had geen 'ernstige
veiligheidsproblemen kunnen constateren'. Als dit wel
het geval was geweest had hij de installatie meteen
laten sluiten. Maar hij moest wel toegeven dat er
verbeteringen nodig waren in het veiligheidssysteem.
Het was bijvoorbeeld niet duidelijk wie precies de
leiding zou hebben in geval van een ramp.
Procedures
Volgens een Rolls Royce-woordvoerder zijn de
problemen intussen opgelost. "Onze procedures
zijn veranderd en we hebben drie oefeningen gehouden.
Vorige week hebben we een grote oefening gehouden in
samenwerking met de plaatselijke politie, brandweer
en de ambulancedienst. Het inspectieteam was
aanwezig, en men was uiterst tevreden over de nieuwe
procedures."
Maar het is nog steeds
niet duidelijk hoe het rampenplan, dat een massale
evacuatie van Derby, een middelgrote stad, zou kunnen
inhouden, zal worden uitgevoerd. De Britse minister
van Defensie, Geoff Hoon, die Derbyshire in het
parlement vertegenwoordigt, zei in een reactie dat
hij het niet nodig vond om de installatie te sluiten.
Maar het Liberal
Democratic europarlementslid voor de East-Midlands
gaf aan dat de geheimhouding rond de installatie een
'totale minachting' voor de plaatselijke bevolking
tentoonspreidt. "Het is verbazingwekkend dat dit
potentieel gevaarlijke werk in het geheim is
uitgevoerd midden in één van de meest dichtbevolkte
gebieden van de East-Midlands. Erger nog is dat er
niet eens een rampenplan is ingediend bij de
plaatselijke autoriteiten.
CND
CND-voorzitter Dave Knight is er nog steeds niet van
overtuigd dat de problemen nu zijn opgelost. "We
willen snelle antwoorden hebben op de meest dringende
vragen. Waarom is er nog steeds geen rampenplan? Zijn
er nu mogelijkheden om een ramp te beperken? Het is
duidelijk, na het ongeluk in Japan, dat problemen
niet kunnen worden uitgesloten. Als er iets gebeurt
zijn de gevolgen voor de bevolking, waarschijnlijk
dodelijk, maar in ieder geval langdurig. De
installatie moet onmiddellijk gesloten worden."
Volgens CND zal een ongeval in Derby meer gevaren
opleveren dan in Japan, omdat het gebruikte materiaal
in Derby gevaarlijker is.
Aldermaston
Er zijn ook problemen rond de atoomfabriek in
Aldermaston, Berkshire, die atoomwapens produceert,
en waar een aantal lekken nooit is gerapporteerd.
Eind november werd bekend dat de firma die de fabriek
beheert, Hunting Brae, in april geen nieuw contract
zal krijgen. De fabriek zal worden overgedragen aan
British Nuclear Fuels Ltd, de eigenaar van
Sellafield, en het Amerikaanse defensiebedrijf
Lockheed Martin. Beide bedrijven hebben een slechte
reputatie op het gebied van veiligheid, en het
plaatselijke parlementslid David Rendel (Liberal
Democrat) heeft al gezegd dat hij zich grote zorgen
maakt.
Bronnen: The New
Worker 22-10-99, BBC Ceefax 27-11-99