Karl Marx - Bekend en onbekend -
19-2
Door
Jasper Schaaf
Of men nu voor of
tegen Marx' ideeën pleit, in veel
populair-wetenschappelijke literatuur wordt zijn naam
wel een keer genoemd. Marx zelf lezen, gebeurt echter
niet zoveel. De artikelen "Karl Marx, Bekend en
onbekend" beogen een bredere kennis van zijn
werk en van samenhangende ideeën van Engels, Lenin
en anderen.
Joseph Dietzgen
- Wenn ich die ökonomische Last abgeschüttelt habe,
werde ich eine
"Dialektik" schreiben. Die rechten Gesetze
der Dialektik sind schon im
Hegel enthalten; allerdings in mystischer Form. Es
gilt diese Form
abstreifen. -
Karl Marx, brief aan
Joseph Dietzgen, 9 mei 1868 (1)
- Um klassenbewußt zu
werden, sollen die Arbeiter J. Dietzgen
lesen, sie dürfen dabei aber auch nicht einen
Augenblick vergessen, daß
er die Lehre von Marx und Engels, bei denen einzig
und allein man
Philosophie studieren kann, nicht immer richtig
wiedergibt. -
Wladimir Iljitsch
Lenin (2)
Dietzgen houdt zich
het liefst ver van het dagelijkse politieke werk,
hoewel hij zich tegelijkertijd op de hoogte blijft
stellen van de dringendste politieke vraagstukken en
hierover kortere stukken schrijft. Zelf meent hij dat
het vele "onderhandelen, beschikken en
commanderen" dat bij het dagelijkse politieke
werk hoort, hem niet de rust geeft te schrijven en de
daarbij behorende stof te zoeken. (11) Als het echter
nodig is toont hij zich bereid politieke taken te
aanvaarden.
Op 20-jarige leeftijd
wordt hij ten tijde van de Duitse revolutie van
1848-1849 in zijn dorp Uckerath politiek actief. Deze
activiteiten bepalen mede zijn groeiende filosofische
interesse. (12) Het werk van Feuerbach en Marx leert
hij al vrij vroeg kennen. Van Marx leest hij
bijvoorbeeld in 1848 stukken in "Die Neue
Rheinische Zeitung", en het "Manifest der
Kommunistischen Partei" wordt in 1852
bestudeerd. Op 6 juni 1849 vertrekt Dietzgen, mede
vanwege de repressie in Duitsland, voor de eerste
keer naar Amerika. Daar leeft hij als
leerlooiersgezel, schilder, leraar. Hij reist als
"tramp" rond, te voet of per schip, om in
1851 weer terug te keren naar Uckerath. (13) In 1853
trouwt hij en begint een kruidenierszaak annex
bakkerij annex leerlooierij, weer in de omgeving van
Keulen, in Winterscheid. In 1859 gaat Dietzgen
opnieuw naar de Verenigde Staten. Vanaf dat moment
krijgt hij meer connecties in communistische kringen
zoals met Friedrich Adolph Sorge. Ook ontstaat
hernieuwd contact met zijn jeugdvriend Albert Komp,
die op zijn beurt Wilhelm Weitling kent. (14)
In 1861 schrijft
Dietzgen het eerste van hem bewaard gebleven artikel.
Het gaat over het slavenvraagstuk in de Verenigde
Staten. (15) In datzelfde jaar keert hij weer naar
Duitsland terug om zijn vaders leerlooierij over te
nemen. Hij bestudeert nu nieuwe methoden in de
leerlooierij en deze deskundigheid maakt het hem
mogelijk om van 1864 tot 1868 als 'technisch leider'
in de 'Wladimirsche' leerfabriek te St.Petersburg te
gaan werken. (16) Hij slaagt erin de productiecijfers
in korte tijd drastisch te verhogen door het invoeren
van nieuwe productietechnieken. (17)
In Rusland krijgt
Dietzgen contact met Duitse emigranten van de
emigrantenvereniging "Palme" en publiceert
politiek-economische artikelen voor het
"Palmblatt". In deze artikelen verwerkt hij
Marx' economisch werk en al spoedig na het
verschijnen van diens politiek-economisch hoofdwerk
ook "Das Kapital". Tijdens zijn verblijf in
Rusland schrijft Dietzgen zijn bekendste boek, een
filosofische (ontologische, kentheoretische, ethische
en politieke) studie "Das Wesen der menschlichen
Kopfarbeit". Dit komt in 1869 uit, nadat hij het
manuscript eerst aan Marx en Engels heeft laten
lezen. Overigens had hij reeds in 1855 een manuscript
klaar, over de aard van de moraal, dat hij Feuerbach
zond. (18) Deze tekst is niet bewaard gebleven.
Feuerbach heeft hem in die periode een lange brief
teruggeschreven, die Dietzgen bewaart, maar tot zijn
spijt in de jaren tachtig kwijtraakt. (19)
Vanaf zijn eerste
publikaties, in 1866, zal Dietzgen zich zijn leven
lang inzetten voor de arbeidersbeweging. Hij houdt
zich in de eerste plaats bezig met het uiteenzetten
en verdedigen van zijn dialectisch-materialistische
filosofie en van Marx' werk, vooral diens economisch
werk. Als een der eersten verdedigt hij "Das
Kapital", dat hij al zes weken na verschijning
uitleest, in een recensie die uitkomt in het
"Demokratisches Wochenblatt". (20) Dietzgen
zou nadien in veel socialistische tijdschriften
schrijven, zoals "Der Volksstaat",
"Vorwärts", "Der
Sozialdemokrat", "Die Neue Zeit", de
onder de socialistenwet illegaal verschenen "Die
Laterne", de "New Yorker
Volkszeitung", "Der Sozialist",
"Vorbote" en de "Chicagoer
Arbeiter-Zeitung".
Noten
11. Zie (F.A.Sorge), Briefe und Auszuge aus Briefen
von Joh.Phil.Becker, Jos.Dietzgen, Friedrich Engels,
Karl Marx u.A. an F.A.Sorge und Andere, Dietz Verlag
Stuttgart 1906, p. 283.
12. Zie Vorrede bij Das Akquisit der Philosophie,
1887. In J. Dietzgen, Sämtliche Schriften, hrsg. v.
E.Dietzgen, Berlin 1930, tweede deel, pp. 257-260.
13. Zie E. Dietzgen, Abriß, p. X.
14. G.Huck, Joseph Dietzgen (1828-1888), Ein Beitrag
zur Ideengeschichte des Sozialismus im 29.
Jahrhundert, Stuttgart 1979, p. 34.
15. Schwarz oder Weiss?, in J. Dietzgen, Sämtliche
Schriften, hrsg. v. E. Dietzgen, Berlin 1930, derde
deel, pp. 63-66.
16. Zie G.Huck, Joseph Dietzgen, p. 42.
17. Zie E. Dietzgen, Abriß, p. XI.
18. Zie DS, deel III, pp. 397-398, brief aan
Feuerbach van 24 juni 1855. Dietzgen schrijft hierin
ook dat hij gedurende een aantal jaren de werken van
Feuerbach "eifrig" heeft bestudeerd.
19. Zie G.Huck, Joseph Dietzgen, p. 49. Dietzgen
beklaagt zich er bij Sorge over dat hij waardevolle
brieven van Marx en Feuerbach kwijt is geraakt. Zie
(F.A.Sorge), Briefe und Auszuge aus Briefen von
Joh.Phil.Becker, Jos.Dietzgen, Friedrich Engels, Karl
Marx u.A. an F.A.Sorge, p. 206. Wat betreft Feuerbach
gaat het waarschijnlijk om één brief.