Europees asielbeleid is moordAsielzoekers, niet gevaarlijk, maar in gevaarDoor Jan CletonPremier Kok: "Het is diep, diep tragisch dat illegalen die eerst moeten betalen voor hun vervoer dat vervolgens met de dood bekopen." Deze uitspraak deed hij in het NOS-journaal, kort na het bekend worden van de afschuwelijke dood van 54 mannen en 4 vrouwen die onderweg waren naar Engeland. Een Rotterdamse vrachtwagenchauffeur, C. Rutten (1), die niets gelooft van de verhalen over mensenhandel: "Stel je zit in de haven even een hapje te eten en die mannen klimmen dan met tientallen tegelijk in je koelcel. Wat dan? Nou, mij zal het nooit gebeuren. Mijn wagen kan tot min twintig. Als ik de boel niet vertrouw, dan zet ik gewoon de vriezer aan. Dan overleven ze het zeker niet."Beide uitspraken geven goed het verschil aan tussen de verschillende belangen die spelen bij deze mensensmokkel, die in feite mensenhandel is. De handelaar en vervoerder zijn uit op winst, Kok is alleen geïnteresseerd in de mogelijke uitwassen van het systeem, dat de oorzaak is van de mensenhandel en de chauffeur Rutten, heeft angst voor het feit dat hij plotseling met het probleem van de asielzoekers wordt geconfronteerd. Uitbuiting slachtofferlandenDe uitspraak van minister-president Kok, een man die zijn woorden altijd uiterst zorgvuldig afweegt, kan toch niet anders uitgelegd worden dan: als je ervoor betaald hebt, mag je minstens verwachten dat je op de plaats van bestemming aankomt? Wat er voordien gebeurd is en daarna gebeuren gaat wordt bij deze uitspraak volledig opengelaten.De reactie van de chauffeur is ingegeven door de anti-asielpropaganda die door het paarse kabinet dagelijks over hem uitgestrooid wordt. Business is business zegt Kok in feite. Ja maar, zegt de chauffeur, als ik onverhoopt slachtoffer van die business dreig te worden, zet ik de koeling op min 20 graden Celsius. Beide opmerkingen zijn schandalig en gaan volledig voorbij aan de problematiek waar zo'n 2000 vluchtelingen, op weg naar Europa, in de afgelopen jaren al het leven bij lieten. Als Kok dan de schuld op de Europese traagheid schuift om tot een gezamenlijk asielbeleid te komen, dat uiteraard niet in het belang van de asielzoekers is, dan heeft hij het niet over een verminderde Europese uitbuiting van de slachtofferlanden (zie ook artikel Rinze Visser), maar over een aanscherping van de repressie tegen asielzoekers. Een repressie die in Engeland, dat reeds een miljoen Chinese inwoners heeft en vele andere miljoenen buitenlanders, wat voorzichtiger ingevoerd moet worden. Kok geeft ondertussen de schuld aan de vervoerder die tegen de lamp liep, maar negeert het achterliggende probleem. De dood van 58 mensen is schandalig en mensonterend. Het gedrag van de chauffeur en zijn opdrachtgever(s) is onverantwoord en moet streng worden bestraft. Maar er zullen steeds weer van dit soort lieden een kans wagen om snel veel geld te verdienen, zolang aan de werkelijke oorzaken niets wordt gedaan. De schuld vanDe 58 doden van Dover, kwamen uit China. Meer specifiek uit de provincie Fujian, een provincie waar de markteconomie, zij het officieel slechts experimenteel en per bedrijf gebonden aan een staatsbedrijf, steeds meer invloed krijgt. Markteconomie betekent in dit geval dat kapitalistische bedrijven, zoals bijv. Nike, hun bedrijven in die streek mogen vestigen. Hiermee wordt een economisch model verplaatst naar China, dat uitsluitend geïnteresseerd is in het behalen van maximale winst. Daardoor en daarnaast worden de Chinezen tegenwoordig ook verleid door de 'CNN-propaganda'. Misdadige organisaties, zoals van mensensmokkelaars, spelen daar handig op in. De directe gevolgen van deze kapitalistische politiek kwamen nu weer eens in Dover aan het licht. Wij betreuren en leven mee met de slachtoffers van deze kapitalistische politiek. Nu direct in Dover, en indirect aan de slachtoffers in alle landen die slachtoffer zijn van een imperialistische politiek. Asielzoekers vormen geen gevaar voor Europa. Onderwijl zijn zij wel ín gevaar. Wij dienen hen te steunen in alle opzichten.Kortom, het motto luidt:Zij zijn niet gevaarlijk, ze zijn in gevaar!1. Apeldoornse Courant 20-6-2000 |