Karl Marx - Bekend en onbekend - 22
Of men nu voor of tegen Marx' ideeën pleit, in veel populair-wetenschappelijke literatuur wordt zijn naam wel een keer genoemd. Marx zelf lezen, gebeurt echter niet zoveel. De artikelen "Karl Marx, Bekend en onbekend" beogen een bredere kennis van zijn werk en van samenhangende ideeën van Engels, Lenin en anderen.
Marx' meerwaardetheorie (b)
- Een der oudste economen en oorspronkelijkste filosofen van Engeland
- Thomas Hobbes - heeft in zijn "Leviathan" al instinctief op dit punt
gewezen, dat door al zijn opvolgers over het hoofd is gezien. Hij zegt:
"De waarde van een mens is, zoals bij alle andere dingen, zijn prijs:
dat wil zeggen zoveel als voor het gebruik van zijn kracht wordt
gegeven." -
Karl Marx
In de economie is de inzet van de arbeidskracht essentieel. De maatschappelijke waarde van de arbeid geldt als algemene waardemeter. De waarde van de arbeid bepaalt de waarde van de waren. Dit is niet zomaar een vaste waarde van de arbeid, maar de waarde gebaseerd op de arbeidskracht die maatschappelijk nodig is om onder gegeven historische omstandigheden een bepaald product te produceren, dat op de markt verhandeld kan worden.
De waarde van de arbeid is de waardemeter. Waarde wordt niet gemeten door de handigheid van de ondernemer, door de schaarste van een product of door de beste machine, maar door de hoeveelheid arbeid die onder gegeven verhoudingen nodig is om de arbeider voor de "handige" ondernemer met zijn slimme machinerie het schaarse product te laten produceren. Slimheid, handigheid en schaarste tellen dan wel mee, want bij een nog handiger ondernemer met een snellere machine zal een arbeider minder arbeid hoeven te verrichten om dezelfde waarde te realiseren. Maatschappelijk telt dan het gemiddelde en de ene kapitalist floreert meer dan de ander. De waarde wordt echter bij beide ondernemers alleen toegevoegd door de arbeid bij het maken van het product, ook al wint de ene en gaat de ander misschien failliet.
De meerwaardetheorie laat zien dat de kapitalistische ondernemer niet direct arbeid van de arbeider koopt, maar diens arbeidskracht. In de "afgesproken" werktijd kan de ondernemer daarover "vrij" beschikken en meer arbeid (meerarbeid) laten verrichten dan nodig is om de waarde van het voorgeschoten of nadien te betalen loon te realiseren.
Marx doorziet het arbeidsproces en de werking van kapitalistische economie door scherp naar termen te kijken. Kijken naar het begrip arbeidskracht levert meer, andere of betere informatie op dan alleen naar de term arbeid te kijken. Hierbij put Marx volop uit het overgeleverde werk van anderen die zijn analyse voorgingen, zoals Hegel (3) met zijn dialectiek, en Smith en Ricardo met hun grondige, maar volgens Marx op principiële punten nog onjuiste, analyse van de kapitalistische economie.
Voor de erkenning van de betekenis van het begrip arbeidskracht noemt hij ook een voorganger, de politieke filosoof Hobbes.(4) In "Loon, prijs en winst" benadrukt Marx dat de arbeider aan de ondernemer niet direct zijn arbeid, maar zijn arbeidskracht verkoopt, waarover de kapitalist tijdelijk kan beschikken.(5) Dan vervolgt hij met zijn positieve waardering van Hobbes: "Een der oudste economen en oorspronkelijkste filosofen van Engeland - Thomas Hobbes - heeft in zijn "Leviathan" al instinctief op dit punt gewezen, dat door al zijn opvolgers over het hoofd is gezien. Hij zegt: "De waarde van een mens is, zoals bij alle andere dingen, zijn prijs: dat wil zeggen zoveel als voor het gebruik van zijn kracht wordt gegeven."" Hobbes onderscheidt arbeid en arbeidskracht. Bovendien erkent hij de waarde van de arbeidskracht. Slechts de arbeidskracht bepaalt de waarde van de mens voor de kapitalistische ondernemer. Marx voegt in zijn economische analyse nog een belangrijke conclusie toe met de stelling dat de door de arbeider verrichte arbeid aan het product toegevoegde waarde, dé graadmeter biedt voor de waarde van dat product.
Door zijn analyse zó neer te zetten, en zó bij Hobbes aan te sluiten laat Marx zien hoe cynisch, hoe vervreemdend de menselijke verhoudingen zijn. De waarde van de mens voor een ander - i.c. de kapitalist - wordt slechts bepaald door wat de arbeider hem te bieden heeft, en dat is alleen zijn arbeid. Slechts in het kopen van de arbeidskracht van de arbeider is de kapitalist geïnteresseerd, om voor hem de arbeid te laten verrichten. De term loonslaaf moet daarom letterlijk worden genomen, want met de gekochte arbeidskracht mag de kapitalist doen en laten wat hem goeddunkt. Vandaar dat Marx heel het loonsysteem wil afschaffen, ter bevrijding van de arbeider van zijn ketenen, sterker nog, ter bevrijding van de arbeider als mens.(6)
Noten
- Lenin schrijft later dat Marx' Das Kapital niet te begrijpen is zonder Hegels Wissenschaft der Logik te kennen. Zie W.I.Lenin, Werke, Bd. 38, Berlin 1973, Philosophische Hefte, p. 170. Zie ook pp. 168 en 316.
- Zie MEW deel 16, p. 130. Ned. vert. p. 51. Thomas Hobbes, belangrijk Engels politiek filosoof, leefde van 1588-1679. Hobbes verwerkt zowel de empiristische als de rationalistische richtingen van zijn tijd en formuleert in deze periode als eerste een consequent materialistische visie.
- Zie MEW deel 16, p. 130. Ned. vert. p. 50.
- Zie MEW deel 16, p. 152. Ned. vert. p. 80.
|