Blauwe Stad: stoppen of doorgaan?Van een correspondentOost-Groningen is al jaren een achtergestelde regio in Nederland, echter rijk aan bodemschatten. In de jaren '80 moesten de landbouwers 10 procent van hun land braak laten liggen omdat er te veel voedsel zou worden geproduceerd. Begin 90er jaren lanceerde de provincie Groningen het plan om een einde te maken aan het braakleggen van landbouwgronden, door vele hectaren gronden aan de landbouw te onttrekken en in Oost-Groningen een groot meer aan te leggen, met eilandjes, waar de Duitse staalbaronnen uit het Roergebied de mogelijkheid zouden krijgen om riante vakantieverblijven neer te zetten.Bijna het hele gebied ten oosten van Winschoten tot aan de Dollard zou hier voor opgeofferd worden. Voor de Oost-Groningse werklozen zou dit een oplossing zijn om weer aan het werk te komen, zo was het verhaal. Echter de plannen van de provincie stuiten op massaal verzet van de bevolking. De provincie moest de plannen herzien en het meer, met de eilandjes voor de Duitse staalbaronnen, werd geschrapt. Hiervoor in de plaats kwam er een kleiner meer met er omheen woningbouw, voor beter gesitueerden. In de dorpen mocht alleen nog vervangende woningbouw plaatsvinden, geen uitbreiding. Dit zou op den duur het uitsterven van de dorpen betekenen. Het was voor de NCPN-raadsfractie van Reiderland, (waar wij inmiddels de meerderheid hadden behaald) onaanvaardbaar dat er alleen in de nieuw te vestigen 'Blauwe Stad' gebouwd mocht worden en ook nog eens alleen voor zeer rijke mensen. Uiteindelijk ging de provincie akkoord met uitbreiding van woningen in de dorpen van onze gemeente en met de bouw van goedkopere woningen in de Blauwe Stad. Onder die voorwaarde is de NCPN akkoord gegaan met de Blauwe Stad. Inmiddels is er nog geen schop de grond ingegaan, maar de plannen zijn al wel weer enige keren gewijzigd. Zoals het er nu naar uitziet zal de laatste wijziging ten koste gaan van bepaalde wegen die onttrokken dreigen te worden aan het verkeer om plaats te bieden aan plezierboten. Dat de schoolkinderen 6 à 7 kilometer moeten omfietsen is blijkbaar niet erg, ook niet dat de wegen waar ze dan langs zouden moeten rijden, plus al het overige verkeer er niet op berekend zijn. Met alle gevaarlijke gevolgen van dien. Het Projectbureau, waarin de drie gemeenten en de provincie Groningen zitting hebben, had de bedoeling om een drietal informatie-avonden te beleggen. Maar op ons verzoek werd dat uitgebreid tot alle dorpen die ermee te maken hebben. Op concrete vragen wat er nu precies gaat gebeuren, werd niets anders geantwoord dan: dit moeten wij nog uitzoeken of bestuderen. Dit is voor het afdelingsbestuur en de raadsfractie van de NCPN aanleiding geweest om hierover op maandag 28 augustus een ledenvergadering te beleggen en de leden te vragen hoe we hier verder mee moeten omgaan. Een beslissing over de vraag of de NCPN akkoord kan gaan met de plannen of die moet afwijzen, zal pas plaatsvinden nadat de raadsfractie de uitkomsten van het onderhoud op donderdag 7 september jl. met het Projectbestuur, van wie we concrete antwoorden kregen over de plannen, met de leden heeft besproken. (Die vergadering vond afgelopen maandagavond plaats. Te laat voor een verslag in de krant. Manifest zal daarom op deze kwestie volgende keer terugkomen.) |