Uiteindelijk gaat het niet om wat onderhandelaars willen, maar om klassenstrijd. En daar is bij de NS alle reden voor. De vakbonden (en eerder de nu -tijdelijk - opgeheven personeelscollectieven) verzetten zich met hand en tand tegen het zogeheten rondje om de kerk, de nieuwe dienstregeling waarin machinisten en conducteurs aan vaste trajecten zijn gebonden. Onder het personeel bestaat er geen vertrouwen meer in de directie, de plannen missen het geringste draagvlak. De leden van de VVMC wezen het akkoord met de directie af met 93 procent, bij FNV Bondgenoten met 58 procent. Het NS-personeel wil pas praten als het reorganisatieplan 'Bestemming Klant' van tafel gaat.
Strijd personeel in het belang van reizigers
Het NS-personeel knokt door middel van hun acties ook voor veiligheid van personeel en reizigers en op tijd rijden van treinen. De opstelling van Rover in dit soort zaken is bekend: tegen het personeel. Consumentenbond en ANWB zouden zich eens achter de oren moeten krabben over hun aanvallen op het NS-personeel. Zij zouden zich niet moeten laten leiden door de leugens van de directie die massaal door de media worden overgenomen. Zij zouden integendeel processen moeten voeren tegen de directie die slecht onderhoud pleegt aan het materieel en de infrastructuur uitdunt, door lijnen af te stoten, die zorgt voor te weinig personeel en overvolle treinen.
Waar kan een bedrijf goed draaien als het personeel steeds zwaarder onder druk wordt gezet door kortere rusttijden en overvolle dienstroosters? Waar kan een bedrijf de noodzakelijke veranderingen doorvoeren als het contact tussen leiding en personeel tot nul is gereduceerd? Er heerst terecht grote onvrede onder het personeel. De directie wil zo snel mogelijk het 'Kernnet' overhouden om in afgeslankte vorm, als geprivatiseerd bedrijf op de beurs mee te kunnen doen aan het spel om de knikkers. Het ware beter dat de ANWB en de Consumentenbond de belangen van de passagiers echt gingen behartigen door stelling te nemen tegen de afbraak van de NS, voor er ook in Nederland Engelse toestanden gaan ontstaan.
De NS-directie heeft de geboden kansen om de NS op een juiste wijze te moderniseren volledig verknald en draagt de volledige verantwoordelijkheid voor de toenemende chaos in het spoorwegnet. De huidige reorganisatieplannen moeten van tafel.