Commerciële belangen sturen het algemene militaire beleid. De reusachtige militaire aanpassingen die nu door nieuwe leden van de NAVO worden uitgevoerd en door landen, die van plan zijn deel te nemen aan de RRF (snelle interventiemacht), betekenen een 'triomf' voor de wapenindustrie. 'Action from Ireland' (AFRI) voerde campagne met de opvatting, dat een meer progressieve agenda, gebaseerd op de werkelijke veiligheidseisen van gewone mensen - anders dan die van wapenhandelaren en oliemaatschappijen - zou worden bevorderd door een Ierse afwijzing van het Verdrag van Nice.
Het boekje met informatie, uitgegeven door de Ierse referendumcommissie, heeft het niet over uitbreiding, integendeel, het legt er de nadruk op, dat het verdrag bezorgdheid oproept over de wijzigingen in de besluitvormingsprocedures in de EU en over de aanvaarding van verantwoordelijkheid binnen de EU aangaande militaire zaken.
Desondanks beweren vele voorstanders van het verdrag, dat afwijzing ervan door Ierland het tempo van uitbreiding van de EU zal vertragen. Ook indien dit waar zou zijn, zou het toch nodig zijn dit in de context te plaatsen van ernstige belemmeringen die reeds opgetreden zijn in het proces van uitbreiding met andere landen.
Al dit oponthoud en het getreuzel gaan maar door en dat is de reden waarom Ierland het verdrag niet zal accepteren. Het argument, dat Ierland in z'n eentje uitbreiding van de EU kan saboteren door deze afwijzing, gaat voorbij aan het feit, dat vele andere EU-staten reeds uitbreiding blokkeren om zo hun eigen economische belangen te beschermen.
Onlangs schreef de Financial Times, dat de Franse regering haar wapenaankoopbeleid aan de andere EU-landen heeft geopenbaard om er zeker van te zijn dat Franse bedrijven de voorkeur genieten voor offertes inzake contracten met EU-staten.
De Franse minister van Defensie heeft deze initiatieven ontwikkeld in het kader van het ontstaan van de nieuwe EU-RRF (snelle interventiemacht) en de aankopen in de hele EU, zoals bij de ontwikkeling van het militaire transporttoestel, de A400M.
Ter voorbereiding op de deelname aan de RRF heeft de Ierse regering reeds 40 pantservoertuigen gekocht, en er zullen er waarschijnlijk nog 40 volgen, samen met 80 'lichte tactische' voertuigen en een paar helikopters. Een dergelijke enorme investering onttrekt fondsen aan andere gebieden, zoals de armlastige Ierse gezondheidszorg. Gegeven het feit, dat formele aanvaarding van verantwoordelijkheid binnen de EU over militaire zaken deel uitmaakt van het Verdrag van Nice, is een openbaar debat over een dergelijke bestemming van bronnen volkomen terecht.
Er hoeft niet noodzakelijk aan een zorgvuldig voorbereide en uitgewerkte complot-theorie te worden gedacht. EU-beleid wordt niet door deze overwegingen alleen bepaald, maar toch kunnen de politieke overwegingen van nu niet helemaal buiten beschouwing worden gelaten. Arme landen handelen op grond van vermeend eigenbelang, zoals hiervoor aangegeven, in relatie tot de bezorgdheid van regeringen over uitbreiding van de EU, en het valt te verwachten dat eigenbelang (en de belangen van medestanders) het militaire en veiligheidsbeleid zal helpen bepalen.
Het is dit economische eigenbelang, dat in ieder geval ten dele, de militarisering van de EU, zoals vastgelegd in het Verdrag van Nice, onderbouwt. Maar dit punt komt niet overeen met de belangen van de meeste Ieren of de belangen van vele mensen in de kandidaat-landen of verder weg.
Echte veiligheid wordt beter gewaarborgd door het voorzien in basisbehoeften - zoals voeding, onderdak en bescherming van het milieu - dan door agressief militarisme. AFRI gelooft, dat een meer progressieve agenda, gebaseerd op de werkelijke veiligheidseisen van gewone mensen - anders dan die van wapenhandelaren en oliemaatschappijen - zal worden bevorderd door een afwijzing van het Verdrag van Nice hier te lande.
De discussie over Europa is nog niet beëindigd. Het Ierse referendum afdoen als een ongelukje dat, net zoals in Denemarken, in tweede termijn wel zal worden hersteld, gaat voorbij aan de diepe bezorgdheid van miljoenen mensen in Europa over de negatieve gevolgen van het 'Europa van de concerns'.
(*) Gebaseerd op artikel van Rick Rozoff in Irish Times, 31-5-2001, vertaald door Toos Plug.