Gemiddeld 1,5 procent zouden de inkomens waar de rijksoverheid direct invloed op heeft via heffingen en kortingen stijgen. Daarvan gaan zelfs de meest schrijnende gevallen, minimumloon paar met kinderen en sociale minima paar met kinderen, er respectievelijk 2,25 en 1,75 procent op 'vooruit'. Bij gebruikmaking van huursubsidie gaat dit percentage voor een groot gedeelte echter met de knollen de pot in omdat de kinderkorting in de huursubsidie wordt afgeschaft.
Als we de procentjes naar centjes omzetten blijkt dat tot 1,5 maal modaal er op achteruitgaat. De inflatie en de gemeentebelastingen, die niet in de koopkrachtindex opgenomen zijn, hebben ook een grote invloed op de koopkracht van deze groep. En hoe lager het inkomen, hoe groter de schade.
Een klein rekensommetje over 2002:
Modaal paar met kinderen f 60.588,- krijgt er 1,25 % bij = f 757,-
2x modaal paar met kinderen f 121.177,- krijgt er 1% bij = f 1212,- Minimumloon paar met kinderen f 34794,- krijgt er 2,25% bij = f 783,- Sociale minima paar met kinderen f 29,946 krijgt er 1,75% bij = f 524,- AOW alleenstaand f 24276,- krijgt er 1,5% bij = f 364,- AOW paar beiden 65+ f 33.487,- krijgt er 1,25% bij = f 418,- AOW paar + 5.000 Euro aanvullend pensioen f 44.483,- krijgt 0,75% bij = f 334,- Sociale minima paar zonder kinderen f 29.230,- krijgt er 1,25% bij = f 365,- Alle bedragen zijn bruto! |
De percentages over 2001 lagen beduidend hoger, met name voor een minimumloon paar met kinderen 8,25 procent. Bij de nieuwe belastingwetgeving werd een duidelijke splitsing aangebracht tussen werkenden en zogenaamde inactieven. Wat daar uiteindelijk uitkomt zal pas in 2002 blijken. De inflatie over 2001 zal waarschijnlijk uitmonden op meer dan 5 procent. De overschakeling naar de Euro, die bij 'herenafspraak' geen gevolgen mocht hebben voor de prijzen, maar dat in werkelijkheid al wel blijkt te hebben, was in die berekening niet meegenomen, de BTW-verhoging wel. Al met al mag geconstateerd worden dat de directe kosten van levensonderhoud stevig gestegen zijn in het afgelopen regeringsjaar. De huidige procentuele verhogingen ondervangen overduidelijk niet die kosten voor de lagere inkomens. De inkomensverschillen worden ogenschijnlijk percentagegewijs wel bijgesteld, maar in de praktijk wordt de kloof tussen arm en rijk alleen maar groter.