Bericht over en uit de VS

Door Jan Cleton

Vanwege familie-omstandigheden werd ik op 5 oktober gedwongen om met spoed te vertrekken naar Orlando, Florida in de VS. Het gaf me de onbedoelde mogelijkheid om de sfeer te proeven in de VS tijdens de eerste aanval op Afghanistan. Noodgedwongen verbleven wij in een Disney-hotel op het gigantisch grote terrein van Disney-world. Een plek waar je nou niet direct de armen van de United States tegenkomt.

Tijdens het korte verblijf aldaar kreeg ik een beeld van de middenklasse in de VS. Ongelooflijk nationalistisch, zeker eenderde loopt met een T-shirt met de teksten 'God bless America', of 'United we stand'. Kinderen worden veelal gekleed met T-shirts met de tekst 'Old Navy'.

Tijdens gesprekken met toevallige contacten bracht ik ter sprake dat het veel beter zou zijn de oorlog aan de armoede te verklaren, in plaats van aan het terrorisme. Op een enkele fanaat na vond dat gehoor. Menigeen begreep individueel dat de oorlog verklaren zonder iets aan de oorzaken te doen een heilloze weg was. De media echter blijven in hun berichtgeving aan de kant van de haviken staan. "Wij zijn nooit verslagen en dat zal ook nooit gebeuren", is ook zo'n slogan die nu op T-shirts verschijnt. Vietnam is door een groot gedeelte van de inwoners van de VS al naar de achtergrond verdrongen. Het sprookje, The American Dream, moet gehandhaafd blijven. De Amerikaanse economie die reeds voor de aanslagen van 11 september op instorten stond is bezig over te schakelen naar een oorlogseconomie. Een economie waar de Amerikaanse bewapeningsindustrie gigantische winst mee kan behalen, ook ten koste van de overige NAVO-partners.

Oorlogseconomie

Met de verschuiving van de winsten van de oververhitte handelseconomie naar de oorlogseconomie zal de speculatiezeepbel om zeep geholpen worden. De factor arbeid zal weer kenmerkend worden, zij het tegen minimale lonen op basis van zogenaamde solidariteit. Allemaal een stap terug om de vijand te verslaan zal tot leidend principe worden, voor de werkende klasse. De middenklasse zal slechts een kleine stap terug hoeven doen en de rijken zullen nog veel rijker worden. De 'Marshall-hulp' komt nu echter bij voorbaat op gang. Afghanistan krijgt al bij voorbaat hulp toegezegd voor de bevolking, alhoewel het slechts een zeer klein bedrag en zeer kleine hoeveelheden betreft. Dit mag beoordeeld worden als oorlogspropaganda en neokolonialisme onder leiding van het IMF in een humanitair jasje. De Amerikaanse media doen er wereldwijd kond van. Met name CNN is onder dergelijke omstandigheden de wereldopinieleider. Het Disneyconcern, dat zich richt op de middenklasse en voor de Amerikaanse armen slechts 'The American Dream' vertegenwoordigt, maakt meer en meer deel uit van de Big Brother-filosofie die de rijken de macht geeft en de armen kluistert aan surrealistische dromen waar men in gelooft.

Gelukkig staan er opnieuw krachten op die zich afvragen waar deze propaganda toe leidt, meer mensen dan ooit vragen zich af hoe hoog het waarheidsgehalte van de media is. Zij komen nog niet in actie, maar het borrelt stevig in de United States. Het kuddegedrag wankelt door het kunstmatig ingevoerde individualisme, zelfs in het bolwerk van het kapitaal. Opnieuw een voorbeeld hoe het kapitalisme, door zijn aard, zijn eigen doodgravers creƫert. Een tweede Vietnam kan Amerika zich niet permitteren. De strijd onder het motto 'veiligheid' door het zogenaamd verslaan van het terrorisme kan echter nooit gewonnen worden als de verdeling in de wereld niet rechtvaardiger wordt. Onder het kapitalisme is dat echter een illusie. Ter overleving voor miljoenen in Afghanistan 37.500 pakketjes per dag bewijzen dat eens temeer.