Het is een leuze, die aantrekkelijk oogt voor een breder publiek, maar die een dubieuze lading dekt en bovendien in het duister laat hoe die wereld dan wel moet veranderen en door wie. Vaagheid is het kenmerk van de leuzen, die gebruikt worden in 'links georiƫnteerde' propaganda. Dus door diegenen in het politieke en economische leven, die hooguit een ander systeembeheer voorstaan, en het verder bij het kapitalisme willen houden, maar dit echter niet hardop willen zeggen. Gewenst wordt een 'goed kapitalisme' of zelfs een 'socialistisch kapitalisme.' Dat blijkt, als je hun ideologische pakketje nader beschouwt en door de vage propaganda heen kunt kijken. In Griekenland hebben deze elementen zich samengebundeld in het zogeheten Griekse Sociale Forum, dat flink door de media gepusht wordt en door de regering gestreeld. Een van de hoogste kaderleden van de regerende Pasok riep haar leden op mee te doen aan de acties en betogingen tegen (!) het voorzitterschap aan de zijde van het 'Forum'. Hij verklaarde tevens, dat hij ook in Nafplion (waar op 23 januari jl. de ministers van Arbeid lieten zien, hoe de door hen beheerde wereld voor de werkende bevolking gaat worden), mee gedemonstreerd zou hebben, als zijn partij, de Pasok dus, niet regeerde! Hetzelfde is ook nog eens door andere hoogwaardigheidsbekleders gezegd, zelfs op ministerposten. Uiteraard deert een leuze als 'een andere wereld is bereikbaar' niemand. Hetzelfde geldt voor nog een andere, druk door het 'Forum' gepropageerde, leuze: mens boven winst.
Tevens wordt er op deze manier door de sociaal-democratische Pasok met haar neoliberale beleid naar een mooi volksvriendelijk profiel gestreefd, waarmee de 'antirechtse' reflexen en syndromen van de bevolking nieuw leven wordt ingeblazen. En dat moet dan bij de volgende verkiezingen tot uiting gebracht worden in een pro-Pasok stem. Maar bovenal moet dit functioneren als een rem op de dreigende radicalisering van de bevolking, spontaan teweeggebracht door verslechtering van levensvoorwaarden en oorlogsdreiging.
Het Griekse Sociale Forum functioneert dus als multi-verzamelaar van de groeiende antikrachten (antikapitalistisch globalisme, anti-amerikanisme, anti-EU, antiregeringspolitiek, anti-oorlog Irak enz.) in de Griekse samenleving. Alle mogelijke bewegingen en organisaties sluiten zich aan bij het 'Forum' in naam van een 'andere wereld'. Ook Greenpeace, waarvan de leiding zich destijds met de oorlog tegen Joegoslaviƫ aan de zijde van de NAVO had geschaard... Allemaal samen (want daar zijn ze het over eens) bundelen ze hun krachten tegen die andere pool, die door het PAME (Arbeiders Strijd Front), het Comitee Actie: Thessaloniki 2003 en de KKE (Communistische Partij Griekenland) gevormd wordt. Deze laatsten, die niet onder stoelen of banken steken dat alle (sociale, maatschappelijke en oorlogs)ellende aan het kapitalisme te wijten is, worden er voortdurend van beschuldigd de eenheid te verbreken. In de in dienst van het politieke establishment staande media lijkt het soms wel een spervuur van gifpijlen afgestuurd op de KKE vooral en het PAME. Een establishment, dat begaan is met het lot van zijn 'anti's' in de Griekse samenleving! Men beweert tevens, dat overal ter wereld de antibewegingen een eenheid vormen behalve in Griekenland (schuld van PAME en KKE). Men verheelt het feit, dat alleen Griekenland een nationaal 'forum' bezit en dat talloze partijen en bewegingen niet meedoen aan 'fora' vanwege belangrijke meningsverschillen. In Portugal bijvoorbeeld heeft de Communistische Partij van dat land zich duidelijk uitgesproken tegen deelname aan een landelijk forum, maar voor deelname aan het wereldforum. Het Griekse Sociale Forum wil per se iedereen op dezelfde plekken verzamelen niet ter wille van de eenheid van de beweging, maar om die antibeweging eensgezind pas op de plaats te laten maken binnen het bestaande sociaal-economische systeem, zogenaamd op weg naar een andere wereld, die weliswaar bereikbaar is - volgens de leuze - maar niet duidelijk wordt welke dat dan is. Niet duidelijk? Ja, toch wel. Binnen het kapitalisme blijven en hand in hand met dat kapitalisme voor een ander beheer instaan, is immers een keus die boekdelen spreekt voor diegenen, die vage leuzes ontcijferen kunnen en de inhoud daarvan dus aan steeds meer mensen duidelijk moeten maken.