En terwijl het normale openbare vervoer verder wordt uitgehold, veel stations inmiddels geen bemande loketten meer hebben (onveiligheid!), pleit de provincie bij monde van de commissaris van de Koningin, alsmede de gewestelijke Partij van de Arbeid-afdeling nog altijd vol vuur voor de aanleg van een peperdure magneetlijn tussen Groningen en de randstad. Voor maar liefst 6,8 miljard euro wordt dan de reistijd van Groningen naar Amsterdam met iets meer dan een heel uur bekort.
Dat door de problemen bij voor- en na transport die winst aan reistijd weer nagenoeg verloren zal gaan, de exploitatie van de magneettrein in private handen komt, en voor de gewone bevolking de ritprijzen een klasse te duur wordt, brengt de fanatieke voorstanders van dit project niet van hun stuk. Zij bieden het Noorden de illusie dat de werkloosheid, die door de economische recessie merkbaar is toegenomen, door de economische effecten van deze magneetbaan opgelost zullen worden, hoewel talloze critici hebben aangegeven dat deze te verwachten economische voordelen puur op drijfzand berusten. Vermoedelijk zal deze luchtballon in de komende verkiezingstijd door PvdA-coryfeeën en consorten worden losgelaten in de strijd om de "zwevende kiezers". De NCPN blijft echter ondertussen met beide benen op de grond staan en kiest voor volwaardige en betaalbare basisvoorzieningen voor iedereen. Dus: investeren in behoud en verbetering van normaal, voor iedereen toegankelijk, openbaar vervoer.