Havenarbeider aan het woord

Door Annabelle Schouten

Een kraanmachinist (37) van Rotterdam Short Sea, een bedrijf dat containers laadt en lost, loopt op de havenstaking rond met een T-shirt met daarop de tekst: 'Proud to be docker'. Achterop staat 'Port Rotterdam'. Hij blijft liever anoniem, omdat zijn baan op het spel staat.

Voor zijn baan heeft hij een opleiding van zes jaar op de havenvakschool gevolgd. "De eerste vier jaar krijg je dus echt les, gericht op het havenwerk. De laatste twee jaar loop je stage in de haven", vertelt hij. De mensen die deze opleiding hebben gedaan staan dus geregistreerd als gekwalificeerde havenwerkers. "Ik vervoer containers in de terminals. Wat daar in zit? Van alles. Weet ik niet." De kraanmachinist werkt in ploegendienst. Hij begint om 7.00 uur 's ochtends en werkt tot 12.15 uur. Vaak werkt hij ook 's avonds of zelfs 's nachts.

Wat vindt hij van de Europese plannen voor liberalisering? "Gevaarlijk. Straks kan iedereen ingehuurd worden voor havenwerk, terwijl niet iedereen dat werk kan doen. Je moet kennis hebben, weten hoe je met de machines omgaat." Volgens de kraanmachinist willen ze met Port Package toewerken naar allemaal losse havenbedrijfjes die met elkaar concurreren en zo goedkoop mogelijk personeel willen hebben via uitzendbureaus. Dat betekent dat je geen inkomens- en werkzekerheid hebt. "Er werken hier in Rotterdam 7.000 mensen. Die willen ze allemaal kwijt", aldus de havenwerker. Als de plannen doorgaan zal hij zeker meedoen met hardere acties. "Een deel van mijn collega's zijn onverschillig, maar ongeveer de helft is bereid te staken."