Bijna tienduizend havenwerkers uit verschillende Europese landen, ook de VS, hebben op maandag 29 september uit protest tegen de liberalisering van hun werk, gestaakt in Rotterdam. Vanaf het Zuidplein trok de demonstratie, georganiseerd door FNV Bondgenoten, leuzen roepend 'Proud to be a docker' en 'Havenwerk voor havenwerkers', via de Maastunnel naar het Wilhelminaplein.
Daar bevindt zich het Gemeentelijk Havenbedrijf. Ondanks de relletjes en het politiegeweld was de actie een groot succes. Dit is het begin van een harde strijd voor het recht op werk van havenarbeiders wereldwijd.
'Port Package' heet het plan van de Europese Raad van Transportministers. Door het havenwerk te liberaliseren kunnen bedrijven voortaan zonder sociale voorwaarden vooraf en dus zonder overleg met de vakbond goedkope arbeidskrachten op tijdelijke basis aannemen. De EU wil af van het registratiesysteem. Dit heeft tot gevolg dat onvoldoende gekwalificeerd personeel gevaarlijk werk in de haven gaat doen, zoals laden en lossen. Dit kan leiden tot ongelukken.
In heel Europa is daarom veel actiebereidheid tegen de 'bureaucraten van Brussel'. Uit solidariteit met hun Europese collega's was ook een Amerikaanse groep dokwerkers, afkomstig van de oostkust, in Rotterdam. "Wij hebben in de VS ook havenacties gehad. Natuurlijk komt dat niet in de media", aldus een activist van het International Longshore and Warehouse Union (ILWU). Een havenwerker uit Zeebrugge van de Transportbond vertelt: "We zijn hier met 40 bussen, ongeveer 2500 mensen." Ook uit Frankrijk, Groot-Brittanniƫ, Duitsland, de Scandinavische landen, Cyprus, Roemeniƫ en Spanje zijn stakers aanwezig.
De eerste staking is in Rotterdam gehouden, omdat daar het grootkapitaal sterk geconcentreerd is. Als de haven een dag plat ligt, kost dat de concerns ontzettend veel geld. Henk van der Kolk, voorzitter van FNV Bondgenoten: "Wij laten vandaag zien dat met ons niet te spotten en met de democratie niet te sollen valt." Toen de ME bewust rellen uitlokte, liet een opstandige groep havenwerkers duidelijk merken dat met hen niet te sollen valt. Ze sloegen terug. Aan het eind van de staking werden de overgebleven stakers van alle kanten ingesloten door overvalbusjes. Agenten in burger sloegen zonder reden los op een havenarbeider uit Calais.
De Europese Raad van Transportministers en het Europarlement hebben aan het begin van vorige week overeenstemming bereikt over het plan Port Package. Havenarbeiders krijgen geen apart statuut ter bescherming van hun baan. Dat betekent dat reders eigen scheepsbemanning voor laden en lossen mogen inzetten, zolang ze zich maar aan de sociale regels van ieder land houden. FNV Bondgenoten vindt de nieuwe richtlijnen te vrijblijvend. Er moeten overal goede en gelijke sociale eisen komen, volgens de bond. Daarmee zijn de plannen voor liberalisering allerminst niet van tafel. Strijd van de havenwerkers voor recht op werk blijft noodzakelijk. De NCPN en de CJB zijn solidair met hen!