NCPN Drenthe tegen verloedering platteland
Door Roel Turksema
Op donderdag 6 november jongstleden hield de NCNP-afdeling Drenthe een discussieavond. Ron Verhoef (vz) hield een inleiding over het openbaar vervoer en de problematiek van wegtrekkende jongeren. Vervolgens onstond er een levendige discussie. De Communistische Jongeren Beweging (CJB) presenteerde zich.
Allereerst stelde de NCPN-afdeling Drenthe zich aan de bezoekers voor. Ron Verhoef vertelde dat ze in maart 2003 is opgericht. Vanaf die tijd is er veel gebeurd. De afdeling is aangesloten bij twee platforms: het Drents Anti-kapitalistisch Platform en het platform 'Keer het Tij'. We zijn inmiddels ook begonnen met het volgen van de gemeentepolitiek. Ron sloot af met een oproep aan iedereen om zich aan te sluiten bij de NCPN.
Vervolgens was het de beurt aan de CJB. Annabelle Schouten, voorzitter CJB, vermeldde dat de NCPN-jongeren op 21 september jongstleden een grote sprong voorwaarts hebben gemaakt met de oprichting van de CJB. Daarvoor hebben ze niet stilgezeten. Zij wees onder andere op de 1 mei-viering waar men een 'terrorist' op bezoek had, namelijk professor Sison. Echte insiders weten natuurlijk dat dit onzin is. Kletspraatjes van de Amerikanen. Verder is de CJB ook aangesloten bij het platform "Keer het Tij" en hebben zij verschillende kraakacties ondersteunt. De CJB gaat zich in de toekomst richten op het organiseren van videoavonden. Men gaat harde acties voeren tegen het nieuwe idee van de Geus over leerwerkplaatsen. Annabelle vertelde dat het op zich een goede zaak is om werkplekken te creƫren voor jongeren, maar volgens de plannen van de Geus worden deze jongeren zwaar onderbetaald. Dit pikt de CJB niet. Annabelle maakte hierbij de aantekening dat de CJB zich op werkende en studerende jongeren richt.
Ron Verhoef ging verder met het centrale thema van deze avond: de verloedering van het platteland. Hij bracht twee zaken aan de orde: het openbaar vervoer en de ontvolking van Drenthe.
Ontvolking Drenthe
We zien in Drenthe jongeren massaal wegtrekken. Niet omdat ze dat zo graag willen, ze moeten wel, aldus Verhoef. De werkgelegenheid verdwijnt. De meeste bedrijven vestigen zich liever elders. Er zijn wel bedrijven die zich vestigen in Drenthe, de elektronicagigant Ericsson bijvoorbeeld. Dikwijls nemen die echter hun eigen hoogopgeleid personeel van elders mee. We zien dus dat lager opgeleiden allemaal thuiszitten en de jongeren die een beetje opgeleid zijn, wegtrekken. Maar ze komen niet zo erg ver. In het westen zit men namelijk niet te wachten 'op van die Drents pratende' jongeren. We zien wel een toename van ouderen. Niet alleen door de vergrijzing, maar ook ouderen van buitenaf, die de rust in Drenthe zoeken. We noemen dit verschijnsel 'drentenieren'. Huizen worden hierdoor duurder. Voor de plaatselijke bevolking zijn deze niet meer te betalen. Deze ontwikkeling wordt ook nog eens versterkt door de afbraak van de sociale woningbouw. Rijken gaan zich afscheiden van de armen. De nieuwe rijken gaan wonen in zorgvuldig afgeschermde wijken. 'Woonpark Sandur' kwam ter sprake. Een woonwijk ten zuiden van Emmen, met eigen voorzieningen zoals: een postkantoor, winkels en dergelijke. In de Verenigde Staten is dit verschijnsel al veel langer bekend, genaamd 'gated communities'. Er waren veel vragen ten aanzien van dit woonpark. Veel aanwezigen waren het er over eens dat dit geen goede ontwikkeling is. Het woord 'economische apartheid' viel. Er werden een aantal oplossingen aangedragen om het platteland leefbaarder te houden. Kleinschalige landbouw werd genoemd. Zou tevens goed voor het milieu zijn. Iemand anders stelde voor om meer geld van het rijk los te peuteren om werkprojecten te kunnen opzetten.
Openbaar vervoer
De provincie Drenthe heeft een beeld voor ogen hoe het openbaar vervoer zou moeten zijn gegarandeerd. Ron gaf aan dat de bereikbaarheid schrikbarend is. Volgens hem heeft het ook een belangrijke sociale functie. Een van de aanwezigen gaf aan dat ook het comfort en de veiligheid ver te zoeken zijn. In de piekbussen (bussen, die voor schoolvervoer worden ingezet) zitten de mensen echt met de neuzen tegen de ramen gedrukt. Op deze manier is de bus geen alternatief voor de auto. Het buurtbusvervoer kwam ter sprake. Het buurtbusvervoer is er speciaal voor het platteland. Er wordt gereden met kleinere bussen en vrijwillige chauffeurs. Rond dit vervoer zijn buurtbusverenigingen opgericht. Het is een manier om het platteland bereikbaar te houden. Volgens vele aanwezigen echt geen alternatief. De meeste aanwezigen zien ook de concurrentie tussen de verschillende vervoersbedrijven als de doodsteek. De provincie kijkt naar de laagste prijs en niet naar de kwaliteit. De meeste aanwezigen waren het er over eens dat niet alleen kwantiteit belangrijk is, maar ook kwaliteit. Als eis zou mogen worden gesteld dat de vraag naar openbaar vervoer, in het aanbod van de vervoerder, tot uitdrukking mag komen. Volgens Verhoef is daar totaal geen sprake van. Er was veel instemming met de analyse.
Al met al heeft deze problematiek, mijns inziens, te maken met de anarchie van de markt. Socialistische planning zou deze problemen als sneeuw voor de zon laten verdwijnen.
Het was een nuttige avond. Zeker als we in ogenschouw nemen dat na afloop iemand zich aanmeldde als lid van de partij.