Didf was alom aanwezig tijdens alle demonstraties. Hier Rotterdam 20-9-2004. (Foto Manifest)
|
Museumplein 2-10-2004 Foto gezamenlijke vakbeweging
|
Vele tienduizenden op de Dam op 2-10-2004.
|
Allereerst moeten we constateren dat de aanslagen van 11 september voor een omslag hebben gezorgd. Een omslag niet alleen ten aanzien van de wereldpolitiek maar ook ten aanzien van de positie van migranten die in de West-Europese landen met de autochtone bevolking samenleven. De aanslagen van 11 september en de hierop volgende omvangrijke internationale gebeurtenissen - in het bijzonder de terroristische aanslag in Madrid op 11 maart - hebben een niet geringe schade toegebracht aan de toch al moeizame, maar wel verbeterde contacten en integratie tussen de autochtone en de niet-autochtone bevolkingsgroepen in West-Europese landen. Na deze ontwikkelingen zijn er nieuwe problemen aan bestaande problemen toegevoegd en is de inhoud en reikwijdte van bestaande problemen veranderd. Vooroordelen verenigd in religieuze en historisch diepgewortelde motieven zijn nieuw leven ingeblazen. Kortom, het 'integratieproces' in de West-Europese landen heeft een grote deuk opgelopen en is nog complexer geworden.
Erger nog, de integratiekwestie daar gelaten, de hieruit voortvloeiende resultaten duiden in de West-Europese landen waar de bourgeoisie-democratie heerst, direct op een beschadiging van de democratische verdiensten en waarden. Punten in het laatst verschenen jaarverslag van Amnesty International en de semi-fascistische politiek en haar toepassingen in de Verenigde Staten zijn naar onze mening een voldoende waarschuwing voor de gevaren die deze ontwikkeling met zich meebrengt.
Geen mens met gezond verstand kan een volk, een religie, een cultuur compleet 'gevaarlijk' en 'potentieel schuldig' achten. Wij weten dat dit, in het bijzonder in West-Europa, als alledaagse algemene waarheid wordt geaccepteerd. Echter in de dagelijkse politiek en met name in publicaties en betogen van de laatste tijd rondom de 'politieke islam', zijn we tal van voorbeelden tegengekomen die deze algemene waarheid geweld aandoen. Hiermee doelen wij niet alleen op de 'veiligheidsmaatregelen' en de discussies die gestoeld zijn op een logica die iedereen die behoort tot een religie of een cultuur massaal als potentieel schuldige acht. Wij doelen op de 'islamofobie' die soms hysterische vormen aanneemt; maar ook op de alom bekende uitspraken van de Rotterdamse imam tegen homoseksuelen, de onverantwoorde uitspraken en publicaties van de moskeeën en organisaties gerelateerd aan de politieke islam die vrouwenrechten ontkennen en vinden dat vrouwen geslagen mogen worden zonder sporen achter te laten en besneden mogen worden.
De gebeurtenissen van 11 september en de ontwikkelingen daarna hebben enerzijds schade toegebracht aan het integratieproces en anderzijds laten zien dat de West-Europese landen en regeringen op het gebied van het vreemdelingenbeleid tot op heden erg fout en onverschillig hebben gehandeld. Er was vraag naar arbeidskrachten, echter diegenen die kwamen werden tientallen jaren niet als mens gezien. Talloze problemen die hieruit voortvloeiden werden niet opgelost maar misbruikt voor op korte termijn gerichte politieke doeleinden. Als gevolg hiervan hebben zich grote sociaal-culturele problemen zich opgestapeld en staan nu als een groot en zwaar blok tegenover ons. Deze opvallende realiteit komt, net als in de discussies over de hoofddoek, ook naar voren in de discussies over islamitische scholen,zwart-witte scholen en wijken, Marokkaanse jongeren en de huwelijksmigratie. Deze problemen, die nog steeds het onderwerp van discussie vormen, zijn nog maar het topje van de ijsberg. Maar we mogen niet vergeten dat deze ijsberg is ontstaan als gevolg van het verkeerde en pragmatische vreemdelingenbeleid van de afgelopen 40 jaar dat de sociaal-culturele en politieke problemen naar voren brengt. Bovendien is het een ijsberg die zeker niet verdwijnt door dwangmatige politiek die onder het mom van 'veiligheidsmaatregelen', 'islamofobie' en 'integratie' de juridische positie van de hier al 40 jaar wonende migranten verzwakt.
Het is opvallend dat sommige Europese intellectuelen een belangrijke plaats toekennen aan de rol van het christendom als het gaat om de waarden en individuele en maatschappelijke vrijheden die het Westen maken tot wat het is op het gebied van de juridische en sociale mentaliteit. In dit kader wordt zelfs gesproken over "de renaissance van het christendom". We zien daadwerkelijk dat er in het algemeen sprake is van een 'politiek christendom' dat geleidelijk aan steeds meer het middelpunt van de discussie begint te worden.
De reden dat we de aandacht vestigen op deze discussies is zeker niet omdat deze meningen, die ook tot uitdrukking komen in de grondwet van de EU, tot problemen zullen leiden met betrekking tot het EU-lidmaatschap van landen als Turkije waar overwegend moslims wonen. Wat ons eigenlijk zorgen baart bij deze tendens is dat ze enerzijds kenmerken van vooruitgang in zich draagt en anderzijds de deuren opent voor conservatieve religieuze ideeën, zoals we die ook in de VS tegenkomen. Het is onontkoombaar om niet te refereren aan de stellingen van Samuel P. Huntington, de schrijver van "The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order". (Een van zijn stellingen luidt dat de mensenrechten in het Westen geworteld zijn in het christendom. Dus de mensenrechten zouden puur een verdienste van het christendom zijn! De islam daarentegen zou geen mensenrechten kennen; daarom wordt de conclusie getrokken dat de botsing tussen het Westen en de islam onvermijdelijk is!). Daarnaast zijn de parallellen ook opvallend tussen de VS, waar een religieuze president stelt dat hij de missie heeft "op God's bevel democratie in de wereld te brengen" en de opvatting van een natie enigszins nieuw leven wil inblazen door religieuze grondbegrippen naar de politiek te verplaatsen, en de verzoeken om in de inleiding van de EU-grondwet "erfenis van het christendom" en de "relatie met God" op te nemen.
Het feit dat men artikel 23 van de Nederlandse grondwet, dat toestaat dat islamitische scholen opgericht kunnen worden, niet wil aanpassen geeft aan dat er met twee maten wordt gemeten. Bovendien sturen mensen uit de moslimgemeenschap hun kinderen als gevolg van deze eenzijdige discussie naar een islamitische school. Het feit dat het verschil in geloof als een 'veiligheidskwestie', of zelfs als een 'potentiële bedreigingsfactor' wordt bestempeld in het kader van het samenleven en het integratieproces, wordt helaas niet serieus genomen. Men presenteert 'voorzorgsmaatregelen' die de problemen zouden moeten oplossen, echter deze 'voorzorgsmaatregelen' zorgen ervoor dat de problemen nog groter worden. De totstandkoming van deze maatregelen is niet het gevolg van de 'politieke islam', integendeel het is het gevolg van een verkeerd vreemdelingenbeleid van de afgelopen tientallen jaren en ongetwijfeld van de nationalistische en pragmatische politiek van de regeringen van de landen waar de vreemdelingen vandaan komen.
Een beleid dat werkelijk streeft naar samenleven en met elkaar verweven raken moet deze realiteit beoordelen met inachtneming van veelzijdige sociaal-politieke factoren. Wanneer dit gebeurt zal vanzelf duidelijk worden dat het vreemdelingenbeleid met betrekking tot o.a. problemen op het gebied van onderwijs, taal en cultuur, veelzijdig en fundamenteel gewijzigd moet worden. We beseffen dat onze federatie ook een belangrijke taak heeft en verantwoordelijkheid draagt in deze chaotische situatie. Maar dit is niet voldoende, ook plaatselijke democratische sociaal-politieke verenigingen en partijen, verschillende organisaties met aan het hoofd de vakbonden, en publieke organisaties dragen grote verantwoordelijkheid. Ze moeten zich meer verdiepen in deze problemen en in actie komen om ervoor te zorgen dat het publiek juist wordt geïnformeerd.
Onze federatie is er absoluut van overtuigd dat de Europese volkeren niet zwijgzaam en onverschillig zullen blijven tegenover het conservatisme, de ideeën en de mentaliteit uit het verre verleden die opnieuw de kop opsteken. Zij zullen zich ontfermen over hun democratische waarden en verdiensten en voorkomen dat nieuwe zaden van achterdocht en haat kunnen ontluiken. Ondanks dat de Europese volkeren te lijden hebben gehad van ontelbare bloedige godsdiensttwisten, de lange en donkere Middeleeuwen en de ervaring met de onzinnigheid van religieuze en sektarische botsingen hebben zij de verlichting tot stand gebracht, die van onschatbare waarde is voor de wereldgeschiedenis.
Nuri Karabulut (Landelijk voorzitter DIDF), Amsterdam, 29 september 2004
Federatie van Democratische Verenigingen van Arbeiders uit Turkije in Nederland, Wenslauerstraat 314, 1053 BB Amsterdam.
Tel: 020-6899037, fax: 020-6898686, mobiel: 0615041404, e-mail: info@didf.nl, http://www.didf.nl