Staking openbaar vervoer nooit eerder zo breed


Meer dan 300.000 mensen op 2 oktober in Amsterdam: het begin van een hete herfst en als het kabinet niet zwicht een zeer kille winter. Foto's FNV.

 


 


 

Sociaal economische redactie

De staking in het openbaar vervoer was nog nooit zo breed. Treinen reden niet en bijna geen bussen. Dat blijkt uit een inventarisatie van FNV Bondgenoten. Het aantal streekbussen dat uitreed was op één hand te tellen.

De meeste vervoerbedrijven kozen daarom eieren voor hun geld en hielden de bussen binnen. Volgens stakingsleider Ron van Baden hadden Connexxion, Hermes, Limex, BBA en Arriva ook geen andere keuze. "De actiebereidheid is op sommige plekken zo groot dat er gewoon niemand was om een bus te besturen."

De actie verliep zonder noemenswaardige problemen. Reizigers hebben zich goed voorbereid. De vakbond heeft mensen op alle vervoersknooppunten geïnformeerd. Het begrip voor het protest tegen het asociale kabinetsbeleid was groot, zeker tegen het licht van de negatieve mediacampagne. Het platform Keer het Tij, waarin vijfhonderd maatschappelijke organisaties samenwerken, was solidair met de stakers.

Behalve het rijdend personeel van NS, Noordned en Syntus deden werknemers van onderhoudsbedrijf Nedtrain, delen van ProRail (waaronder de verkeersleiders), schoonmaakbedrijven en NS Stations mee. De stakingsbereidheid bij NS was bijna 100 procent, in Utrecht staakte de helft van het personeel. Slechts op een enkele plaats is een bus uitgereden. Alleen in Amsterdam en Den Haag reden stadsbussen, trams en metro's, daar vonden al eerder stakingen plaats. In Utrecht beperkte de staking van het stadsvervoer zich van 10.00 tot 14.00 uur. In Rotterdam reed het stadsvervoer de hele dag niet. In de stad Groningen bleven de bussen staan. Ook de stadsbus in Maastricht reed niet.

Stakingen gericht tegen asociaal beleid van kabinet

De grote actiebereidheid onder de buschauffeurs verbaasde vakbondsbestuurder Van Baden geenszins. "De gevolgen van het kabinetsbeleid zijn voor de werknemers in het streekvervoer zeer groot. De VUT- en prepensioenregeling staan onder gigantische druk. Met de kabinetsplannen wordt iedere regeling onbetaalbaar waardoor mensen al snel tot hun 65ste moeten werken."

Ook de WAO-plannen komen volgens Van Baden hard aan. "Het vak van chauffeur is fysiek zwaar en slopend, de WAO-instroom is dan navenant. Daarnaast hebben de bezuinigingen op het openbaar vervoer desastreuze gevolgen voor de werkgelegenheid. Ondertussen wordt de WW afgebroken en komen jongeren niet aan de bak. Voor werknemers én reizigers is dit een onzalige situatie."

De actie op het spoor en in het streekvervoer maken deel uit van het actietraject 'Nederland verdient beter'. Daarmee protesteren FNV, CNV en MHP, ook na de grote manifestatie op het Amsterdamse Museumplein, tegen de asociale kabinetsplannen rond onder meer prepensioen, WW en WAO.

In nog meer sectoren staan werkonderbrekingen en stakingen op stapel. In de komende weken volgen de politie, de industrie, de bouw, de zorg, het onderwijs, de kunsten, de gemeenten, de sociale werkvoorziening, de post en defensie. De metaalsector gaat op 27 oktober in staking. Bij Corus wordt die dag gestaakt. De acties gaan door tot alle besluitvorming in Tweede en Eerste Kamer plaats heeft gevonden.

Bron: Wanadoo, 14 oktober 2004 en FNV-site.