Strijd van Opel-werkers spil van klassenstrijd in Duitsland Foto's Arbeiterfotografie
|
"Bochum is Overall"
|
De spontane werkonderbreking bij Opel in Bochum werd na zeven dagen afgebroken. De geplande afbraak van banen en loon is bij de automobielbouwer echter nog niet van tafel. En ook al ziet 'superminister' Clement (Economische en Sociale zaken) "geen crisis van de branche", Opel is overal.
Bij Volkswagen zijn volgens de bazen "30.000 werkers teveel aan boord". Ford (Keulen) heeft al banen afgebouwd. Bij Porsche loopt een verdrag af over het veiligstellen van de 'standort' (letterlijk standplaats; in de Duitse economie gebruikt voor plaatselijk onderdeel van een bedrijf). Bij DaimlerChrysler werd in juli een fabriek gesloten, niet in het voordeel van de werkenden.
En toch hebben de Opel-arbeiders met hun zevendaagse niet-werkweek al heel wat bereikt. De eis van de GM-bazen dat heel Opel-Bochum gesloopt moet worden, is voorlopig gerelativeerd. Met één slag was 'heel het raderwerk van de Europese GM-tak stilgezet'. Veel vrachtwagens stonden voor de poort en werden niet gelost. In andere GM-bedrijven moest het werk worden stopgezet omdat de assen, uitlaten en andere productieonderdelen uit Bochum op waren. Dertig miljoen euro per dag kostte dat General Motors. En de Europese actiedag van GM-arbeiders liet zien dat er onderlinge solidariteit is.
De stad Bochum stond op stelten. Met een teloorgang van Opel zou de stad, die toch al niet tot de rijke steden behoort, met een klap tot de armlastigste van Duitsland gedegradeerd worden. De Opel-fabriek was in de zeventiger jaren hierheen gekomen als compensatie voor de teloorgaande mijnbouw. Veel kompels evenals jongeren vonden hier een vervangende arbeidsplaats. De werkloosheid is echter nu al boven het Duitse gemiddelde.
Na een stemming onder de Bochumse Opel-arbeiders zitten nu weer de bestuurders van IG Metall en GM aan de onderhandelingstafel. De 'Opelaners' blijven waakzaam, zei Rainer Einenkel, plaatsvervangend OR-voorzitter van Opel Bochum, op de WDR-radio: "Ik geloof dat, als de arbeiders het gevoel hebben dat uiteindelijk nog steeds het getal 4000 overeind staat, (dat 4000 arbeidsplaatsen worden vernietigd), de Bochumse arbeiders zoals altijd heel, heel creatief zullen zijn om hun verzet kracht bij te zetten."
"Als de massafabrikanten Opel en VW hun strijd met de vakbond en de ondernemingsraad voortzetten dan neemt ook de druk op de werkenden bij de concurrentie toe om te capituleren. Jaguar en FIAT hebben al herstructureringsmaatregelen aangekondigd", meldt het 'Handelsblatt'. Dit orgaan van de Duitse monopolie-bourgeoisie is het deze keer 'eens' met Franz Steinkühler, oud-voorzitter van de IG Metall (1). Het is zeer zeker geen toeval dat de concernbazen het eerst de strijd aangaan met strijdbare en strijdvaardige arbeiders als die van DaimlerChrysler en Opel in Bochum, om hun groot opgezette rooftocht op de lonen en de vernietiging cq. verplaatsing van arbeidsplaatsen tot een succes te maken.
* op basis van een artikel van Lothar Geisler in UZ van 29 oktober 2004
(1) Franz Steinkühler, oud-voorzitter van de IG Metall: "Vandaag chanteert Siemens, morgen chanteert Daimler, overmorgen chanteert MAN, dan komt BMW en ieder beroept zich op de ander, omdat hij niet wil dat de concurrentie lagere loonkosten heeft. De IG Metall moet zichzelf enkele vragen stellen om niet heilloos achterop te raken. Er zijn ook mogelijkheden om vanuit een zwakke positie verzet te plegen."