havenstaking in 2003 foto FNV
|
Liberalisering van de havendiensten. Dat voorstel van de Europese Commissie speelde in 2003 al, maar dankzij felle protesten van havenwerkers in EU-landen ging dat 'feest' niet door. Nu probeert de Europese Commissie het opnieuw.
Het gaat om een tweede poging, Port Package 2 dus. De eerste versie kwam in 2003 niet door het Europees Parlement. Havenwerkers uit de hele EU kwamen op 29 september samen in Rotterdam voor een massale demonstratie voor bescherming van hun beroep. Door de druk op de politiek stemde het parlement het voorstel weg.
De Europese Federatie van Transportbonden (ETF) heeft een petitie en een briefkaartenactie opgesteld. De bonden vrezen verlies van werkgelegenheid en verhoging van de werkdruk. Volgens het voorstel van de commissie is het laden en lossen niet meer alleen aan havenwerkers voorbehouden, maar ook aan zeevarenden. "Daarmee komen banen op de tocht en wordt het werk onveiliger", zegt bestuurder van FNV Bondgenoten Niek Stam. "Zeevarenden zijn niet deskundig en spreken vaak de taal niet." Ook wil de commissie de huurcontracten van de havengrond, die stuwadoors gebruiken voor het behandelen van bedrijven, drastisch bekorten. Nu lopen die contracten zo'n dertig à veertig jaar. De commissie wil met het oog op concurrentie kortere huurperiodes invoeren.
"Dat betekent dat de stuwadoors in kortere tijd hun investeringen eruit moeten halen", zegt Stam. "Terwijl het lossen van een schip in Rotterdam al heel goedkoop is in vergelijking met andere grote havens. Dus gaan ze achterstallig onderhoud oplopen en de werkdruk verhogen. Ook zal dit invloed hebben op de lonen van de havenwerkers." Stam voorspelt dat de Europese Commissie deze strijd weer gaat verliezen. "Ook de rederijen willen er niet meer aan, want die hebben in 2003 gemerkt hoe sterk de kracht van de vakbonden is. Toen hebben we het werk twee keer 24 uur stilgelegd. Dat willen ze niet nog eens meemaken. Wij blijven de baas in de havens."
Ook deze tweede poging om een havenrichtlijn door het Europees Parlement te loodsen, wil de zelfafhandeling van scheepslading door bemanningsleden en niet opgeleide gelegenheidsarbeiders toelaten. Dit is in strijd met de internationale conventie ILO137. Die bepaalt dat al het havenwerk moet worden uitgevoerd door erkende, opgeleide havenarbeiders.
Wie de strijd van de havenwerkers steunt kan via http://www.pp2stop.org/ steun betuigen door de petitie te ondertekenen.
Bron: FNV Bondgenoten