Rotterdamse havenarbeiders dreigen de haven eind deze maand plat te leggen. Volgens de werknemers staan veel zekerheden op de tocht omdat minister De Geus het werk wil flexibiliseren.
Dat zou moeten om beter te concurreren met havens als Hamburg en Antwerpen. De Geus denkt aan het schrappen van het ILO-verdrag 137. Dat is in 1975 door Nederland ondertekend ter bescherming van de arbeidszekerheid van havenwerkers. Op basis van het akkoord kwam er een pasjesregeling die erkende werknemers registreerde. Na het opdoeken van werkgeversvereniging SVZ en de havendesk zijn de pasjes in 2000 uit de haven verdwenen. Het ministerie van Sociale Zaken wil nu het ILO-verdrag opzeggen.
Een kort geding van FNV Bondgenoten tegen dat kabinetsvoornemen werd door de vakbond gewonnen, toch zet Sociale Zaken door om het akkoord van tafel te krijgen. De Tweede Kamer debatteert waarschijnlijk over twee weken over het eventueel schrappen van het verdrag. Op die dag willen de vakbonden de havens in Nederland plat leggen. "We zijn al vanaf 2000 bezig ILO-137 te redden", zegt havenbestuurder Niek Stam van FNV Bondgenoten. De vakbondsman staat op een geïmproviseerd podium voor een menigte van ruim 150 havenwerkers. Stam waarschuwt de Rotterdamse havenmensen op hun zaak te letten. "Op het gebied van technologie staat nog heel wat te gebeuren. In Singapore laden ze een container op de vrachtwagen met een joystick. Komt geen havenwerker meer aan te pas. Wat staat ons op de EuroMax-terminal te wachten?"
Ook de 'concurrentie' van goedkope, niet-erkende havenwerkers ligt op de loer. In het wegtransport wordt al met Poolse arbeidsvoorwaarden gewerkt. Bij een bedrijf als Vos Logistics is één op de twintig werknemers een Pool; omdat ze goedkoper zijn. Laat ILO-137 dus niet om zeep helpen!"
De FNV-bestuurder geeft aan dat de haven gezamenlijk een vuist kan maken. "De Kamer debatteert over het verdrag. Het zou toch raar zijn als we daar niet bij zijn. Havenwerkers hebben altijd het laatste woord. In Straatsburg, Brussel en ook hier in Rotterdam hebben we voor onze baan geknokt. Dat moet nu weer gaan lukken." Op de vraag wie wil staken voor ILO-137, gaan vrijwel alle handen de lucht in. (Haagsche Courant, 18-8-2005)