De toepassing van de uitgeklede Bolkestein-richtlijn is slecht voor alle werknemers: in de landen van oorsprong blijven de arbeidsvoorwaarden beneden peil in de landen met een sociaal vangnet wordt dat afgebroken. Alleen de ondernemers verdienen er aan. (Foto Manifest) |
|
Jeroen Broekman en Peter den Hartog
'De Polen komen' wordt vaak gekscherend gezegd. Er wordt een beeld geschetst van Polen die de Nederlandse banen komen inpikken. Dit wordt vervolgens genuanceerd door de politiek. Die zegt dan dat het werk dat de Polen doen werk is wat de Nederlanders niet willen doen. Dit is complete onzin.
In de transportsector worden de Nederlandse chauffeurs vervangen door Poolse. Gelijk werk, gelijk loon zul je denken, maar dit ligt anders. Postma (een grote transportmaatschappij) heeft zijn 50 Nederlandse werknemers structureel weggepest door ze het werken onmogelijk te maken. Ondertussen heeft hij een postbusbedrijf opgezet in Polen. Deze constructie houdt in dat er een dochteronderneming wordt gevestigd in Polen, die chauffeurs werft voor het Nederlandse bedrijf. Bij dit Nederlandse bedrijf gaan zij dan werken volgens de Poolse arbeidsvoorwaarden. En hup, 50 Poolse chauffeurs zijn aangenomen.
De FNV zet hier hard op in en voert een strijd om deze bedrijven aan te pakken. De FNV stelt dat de Nederlandse transportsector zeker 1.500 arbeidsplaatsen is kwijtgeraakt sinds de uitbreiding van de Europese Unie, op 1 mei 2004. Binnen Nederland is dit verboden, want volgens onze wetgeving vallen buitenlandse werknemers, indien zij in Nederland werken, onder de in ons land geldende arbeidsvoorwaarden. In bijna alle gevallen is dit zo. Postma geeft dit ook toe. In Polen heeft hij twee kantoortjes, één voor de salarisadministratie en één voor de werving. Tot slot heeft hij een Poolse accountant.
Dit is slechts één van de vele voorbeelden hoe een verenigd Europa niet een verenigd Europa van de werkenden is, maar van de bedrijven. Het vrij verkeer van diensten en goederen wordt gebruikt om looneisen tegen elkaar uit te spelen. De Nederlandse chauffeurs gaan verdwijnen omdat ze te weinig rendement opleveren. Kortom de winsten worden te laag voor de grotere bedrijven. En de paar bedrijven die nog wel met Nederlandse chauffeurs werken zullen wel spoedig failliet gaan, omdat zij niet tegen de goedkope Polen kunnen opboksen.