Europese heersers voeren Lissabon-agenda op arrogante wijze uit.
|
Europese onderwijsbijeenkomst van communistische en werkerspartijen in Athene 8/9-4-2006. Tweede rij links: Annabelle Schouten (foto KKE).
|
Wij, de ondertekenaars van deze oproep, uiten onze afwijzing van en diepste bezorgdheid over de kapitalistische onderwijsherstructurering die overal in Europa wordt bevorderd. (*)
We verklaren ons solidair met de groeiende protestbeweging in vele landen en roepen progressieve intellectuelen, wetenschappers, leraren en pedagogen alsook het administratief personeel op om hun stem te verheffen en actief deel te nemen.
De maatregelen die op grote schaal worden afgewezen zijn gericht op het hele spectrum van onderwijs. Deze reactionaire hervormingen zijn bedoeld om de doelstellingen van het 'EU-White Paper over onderwijs en training' en de gerelateerde beslissingen van de onderwijsministers van de EU en de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) te implementeren.
In het bijzonder na de EU-bijeenkomst in Lissabon, na het begin van het 'Bologna-proces' en in de context van regelingen van het General Agreement on Trade and Services (GATS), in het kader van de Wereldhandelsorganisatie, is het proces van onderwijs aanpassen aan de kapitalistische markt versneld. Zonder oog te hebben voor de verschrikkelijke gevolgen is dit proces opgelegd door een deel van het grootkapitaal om een uitweg te vinden uit de economische en sociale crisis en nieuwe winstgebieden te vinden, vereist door de heftige concurrentie tussen de belangrijkste imperialistische centra.
Ondanks de verschillen in gradaties en methoden die worden gebruikt om de kapitalistische onderwijsherstructurering te bevorderen, heeft elk land bepaalde gelijke kenmerken, namelijk:
Tegelijkertijd wordt het bedrijfsleven aangemoedigd om een grotere rol te spelen in het fundamentele functioneren van onderwijs op alle niveaus, te beginnen bij het hoger onderwijs. Deze privatisering en marktwerking noodzaakt openbare scholen om volgens 'competitieve' private criteria te werken en te zoeken naar middelen voor 'eigen financiering' door te concurreren voor fondsen uit de private sector - een 'profiteursinvasie' van zakenlieden en 'financiers'.
Voor het strijden tegen deze reactionaire hervormingen roepen we progressieve intellectuelen, wetenschappers en pedagogen op alle niveaus op om bij te dragen aan de ontwikkeling van een grote beweging, verbonden met massabewegingen om onderwijs voor allen - zonder klassenbarrières en discriminatie - te eisen.
We roepen ook alle betrokkenen op niet te bezwijken onder de pogingen waarbij gebruikgemaakt wordt van autoritaire dreigementen of 'lokazen' en zich niet te laten verleiden door allerlei voordelen die 'onder de tafel' worden beloofd en de nieuwe anti-onderwijsmaatregelen dienen.
Laten we onze inspanningen verenigen met de studenten- en arbeidersbewegingen met de volgende eis:
Verenigd onderwijs voor de bevolking via een gratis, openbaar onderwijssysteem, dat voorziet in voldoende beurzen voor studenten van voortgezet en hoger onderwijs en dat wordt gefinancierd door meer gemeenschapsgeld uit het overheidsbudget. Ons doel is een onderwijssysteem dat volledig staat tegenover privatisering en klassendifferentiatie die sociale ongelijkheid al op jonge leeftijd teweegbrengt.
Wetenschappelijk onderzoek dat tegemoetkomt aan de huidige behoeften van de bevolkingen en niet ten dienste staat van de winsten en keuzen van monopolies. Onderzoeksprojecten moeten geen instrument meer zijn voor superwinsten en uitbuiting van de werkende mensen.
Dit moeten sterke middelen worden om de mensheid te verlossen van materiële armoede en intellectuele boeien.
Een kwantitatieve en kwalitatieve verbreding van algemeen onderwijs via de eenheidsschool, om te komen tot eigentijds, allesomvattend onderwijs met dezelfde omstandigheden voor alle studenten zonder klassenbarrières en differentiaties.
Professionele training uitsluitend via scholen die onderdeel zijn van het openbare onderwijssysteem en alleen na het voltooien van verplicht basisonderwijs, dat maatschappelijk gezien tegenwoordig noodzakelijk is. Verbinding en interactie tussen professionele opleidingen en wetenschappelijke studies.
Verenigd hoger onderwijs, dat via basiscolleges volledige wetenschappelijke vaardigheid bijbrengt, en daarbij het recht voor alle afgestudeerden om hun beroep uit te oefenen. Met alleen leraren en onderzoekers werkzaam in hoger onderwijs, zodat ze niet handelen als dienaren van twee meesters.
Economische en wetenschappelijke verbetering van docenten op elk niveau, zodat ze daadwerkelijk hun maatschappelijke onderwijsrol kunnen aannemen.
We denken dat positieve stappen en succes kunnen worden behaald in samenwerking met de arbeiders- en volksbeweging in een gezamenlijke strijd tegen de kapitalistische onderwijsherstructureringen, op werkplekken en in het maatschappelijke leven, tegen de monopolies en imperialistische instanties die dit puur op klasse gebaseerde beleid voeren.
De eis voor resolute reorganisatie van onderwijs in progressieve richting gaat hand in hand met de noodzaak van reorganisatie van de maatschappij als geheel.
De grote mobilisaties op scholen en universiteiten in 2005 en 2006 in vele Europese landen lieten belangrijk potentieel zien en de mogelijkheid om de implementatie van de reactionaire hervormingen en het beleid van de EU en haar 'vrije markt' in onderwijs en economie te vertragen en in sommige gevallen zelfs te blokkeren.
Deze strijd om ideeën, alsook de politieke en sociale strijd, moet verder worden ontwikkeld en verhevigd en moet de noodzaak bevorderen voor een ander onderwijs dat overeenkomt met de behoeften van de bevolkingen en voor een nieuw, ander sociaal systeem, vrij van multinationals en uitbuiting.
Openbaar, gratis onderwijs voor allen!
5 oktober 2006
(*) De CP van Griekenland (KKE) nam het initiatief. Op 14 oktober 2006 ondertekenden 26 Europese communistische en arbeiderspartijen, waaronder de NCPN (zie http://inter.kke.gr).
(Vertaling Annabelle Schouten)