Privatiseringsdebacle in het openbaar

Strijd voeren loont


Alejandro de Mello voert gesprek met ondernemingsraadsleden Wil van Oosterwijck (vice-voorzitter) en Theo Knijff (ex-secretaris). (Foto NCPN Brabant)  


 

Maar Connexxion is het niet meer eens met de inhoud van het contract, omdat er fouten in zouden staan wat de rentabiliteit van sommige lijnen betreft. Daarom is er, eind oktober 2006, nog steeds geen duidelijkheid over de dienstregelingen en geen zekerheid over het behoud van banen. Het personeel van BBA, dat een hoge organisatiegraad kent, heeft overleg gepleegd met de vakbonden. Er is onderhandeld met provincie en de betreffende bedrijven, na verwijten over en weer en het aanspannen van rechtszaken was er tot op vandaag nog geen duidelijkheid.

Samenvatting van een interview met Brabantse buschauffeurs in actie.

Als we aankomen wordt er al sinds een week actiegevoerd door het personeel van de BBA in Brabant. BBA is een voormalig overheidsbedrijf en is sinds zes jaar verwikkeld in een privatiseringsproces. Wij worden in Waalwijk ontvangen door een groep chauffeurs die zich gereedmaken voor het vertrek naar Rosmalen waar de ontknoping van een week van acties en onderhandelingen zal plaatsvinden. Wij komen in gesprek met twee leden van de ondernemingsraad: Wil van Oosterwijck (vice-voorzitter) en Theo Knijff (ex-secretaris).

Al zes jaar is Conex-Violia mede-eigenaar van het busbedrijf en samen met de provinciale overheid zorgen zij voor het busvervoer in Noord-Brabant. Naar aanleiding van de verdere privatisering en de openbare aanbesteding heeft de provincie een akkoord getekend met Connexxion waarin staat dat het bedrijf per december 2006 wordt overgenomen. In een contract zijn de voorwaarden voor de komende acht jaar vastgelegd.

De werknemers van de BBA hebben in de afgelopen week vier keer gestaakt en proberen hiermee te bereiken dat er duidelijkheid over de toekomst wordt gegeven, (behoud van banen en een goede dienstregeling), zodat het publiek uiteindelijk niet nog verder de dupe wordt van de privatisering. Want, zo weten Wil van Oosterwijck en Theo Knijff te vertellen, het openbaar vervoer is er al genoeg op achteruitgegaan de laatste jaren, minder diensten en veel duurder, allemaal het effect van de privatiseringen. De marktwerking van het neoliberale economische beleid heeft op het gebied van openbaar vervoer alleen maar negatieve consequenties gekend.

De actiebereidheid is groot, het betreft de banen van 450 tot 1100 mensen. Maar er heerst ook de overtuiging dat wel resultaten kunnen worden behaald als er strijd wordt gevoerd. Actievoeren is ook het voorbeeld van de werknemers van de RET in Roterdam, GVB in Amsterdam, HTM in Den Haag...

Het is voor Wil en Theo tijd om naar Rosmalen te vertrekken waar de vakbond het laatste nieuws zal vertellen. De chauffeurs lopen richting de bussen terwijl iemand de opmerking maakt: "jongens, dikke jassen aan, het kan een lange nacht worden".

Wij spraken af met de leden van de ondernemingsraad om de volgende morgen te bellen. Dan blijkt dat er inderdaad een akkoord is bereikt. De ondernemingsraad is tevreden over het akkoord. Connexxion trekt zich terug en de komende acht jaar zullen de werknemers van de Brabantse bussen zeker zijn van hun baan. De commissaris van de koningin Maij-Weggen heeft de buschauffeurs beloofd dat hun banen gegarandeerd blijven. Per 1 januari gaat Arriva in Noord- en Oost-Brabant rijden en in Midden- en West-Brabant blijft de BBA rijden.

Strijd voeren loont, zegt Wil van Oosterwijck aan de telefoon.

Alejandro de Mello
Halsteren, 26 oktober 2006
NCPN-afdeling Noord-Brabant