Hij is nog niet op de markt en toch zijn er al zo'n 150.000 stuks van verkocht. Niet slecht voor een Braziliaans autootje van 2.65 bij 1.65 meter. Het grote verschil tussen de Obvio en een auto als de Smart is de milieuvriendelijkheid. De Obvio rijdt namelijk niet alleen op benzine, maar ook op gas of alcohol (ethanol). Of volledig electrisch. Dat levert natuurlijk een belangrijke bijdrage aan de vermindering van de CO2 uitstoot. (Daaraan wordt al niet meer getwijfeld, red. M.). Het idee voor de Obvio is niet geheel toevallig ontstaan in Braziliƫ, een van de grootste producenten van auto-onderdelen ter wereld. (En ook beoogd superproducent van ethanol, red. M.). De motor is ontwikkeld door BMW in samenwerking met DaimlerChrysler. Ricardo Machado heeft de meeste auto's inmiddels aan Amerikaanse klanten verkocht. De belangstelling uit Europa voor zijn karretje komt langzaam op gang. De Obvio wordt uitsluitend op bestelling geproduceerd. (Orange, 22-5-2007)
Redactie
In Latijns-Amerika komt de discussie over de voor- en nadelen van biobrandstof op gang. De Latijns-Amerikaanse landen sloten een voorlopig compromis. Er zijn echter zeer grote belangen in het geding. Dat maakt een eerlijke afweging er niet makkelijker op. Ook de machtige auto-industrie doet er bijvoorbeeld aan mee (zie het artikel over de 'Obvio', red.M.). Maar ook in Europa komt de discussie op gang, gezien onderstaand artikeltje gepubliceerd door Orange.
"Het platteland van Noord-Duitsland, Noord-Nederland en grote delen van Frankrijk en Groot-Brittanniƫ kleurt in het voorjaar steeds vaker geel. Bloeiend koolzaad tot de einder, boeren hebben een nieuwe gesubsidieerde melkkoe ontdekt: biodiesel. Vooral in Engeland is er een heuse lobby om het groene glooiende landschap te behoeden voor het oprukkende koolzaad. Die missie lijkt voorlopig echter kansloos, want er is geld te verdienen. De prijs voor het gewas is gesubsidieerd en de afzet is gegarandeerd. De koolzaadolie wordt veelal gebruikt voor het maken van biodiesel, maar vindt ook steeds vaker toepassing in de levensmiddelenindustrie. Recent introduceerde een Nederlands bedrijf zelfs massageolie op basis van koolzaad. Dit jaar zal er in Europa naar verwachting 19 miljoen ton aan koolzaad geoogst worden. Of het gesubsidieerde gewas ook de komende jaren nog zoveel op de velden te zien zal zijn, is te betwijfelen. Onderzoekers stelden namelijk vast dat de verbouw en het gebruik van koolzaad en biodiesel veel schadelijker is dan de emissie van ouderwetse diesel.