Redactie binnenland
De relatie tussen de chauffeurs en het management in het streekvervoer staat al jaren onder hoogspanning door de ingevoerde marktwerking. Begin november is het tot een openlijk conflict gekomen tussen een actiecomité van boze chauffeurs en het managementteam in de vestigingen Arnhem en Bemmel van Connexxion.
Eerste aanleiding was een groot aantal geweldsincidenten op de bus in die regio. Maar het conflict verdiepte en verbreedde zich door de manier waarop het managementteam omging met de grieven en vragen van de chauffeurs daaromtrent. Het management en de directie leggen al tijden alle kritiek naast zich neer en intimideren de chauffeurs. Het actiecomité heeft nu het vertrouwen in het managementteam opgezegd en dreigt met acties.
Een enquête gehouden door FNV Bondgenoten en het CNV onder hun leden bij Connexxion legde de ware aard van het conflict bloot. Al was sociale veiligheid wel de aanleiding, er zijn heel wat fundamentelere problemen die goed en prettig werken het de chauffeurs onmogelijk maken. Op een hufterige manier reageren de managers op de terechte vragen van de chauffeurs en intimideren de grootste critici. Er moet gereden worden met slecht onderhouden materieel. Daarnaast wordt er geen informatie gegeven over de incidenten en al helemaal niet ingegaan op de voorstellen van de chauffeurs die de sociale veiligheid kunnen vergroten. En dit soort geluiden wordt ook geuit door Connexxion-chauffeurs in andere delen van Nederland.
Het beleid van de Franse aandeelhouders van Connexxion om zoveel mogelijk winst uit de chauffeurs te persen wordt door het managementteam met oogkleppen op en met veel fanatisme uitgeleefd op de werkvloer. De chauffeurs hebben meer dan genoeg van het bedrijfsklimaat waar alles alleen draait om het binnenhalen van vervoersconcessies en de bonussen die dat de managers oplevert. Nu is het tijd dat er een managementteam komt dat weer samen met de chauffeurs gaat zorg dragen voor goed openbaar vervoer. Goede samenwerking moet vooropstaan, niet de allesoverheersende concurrentie over de ruggen van de chauffeurs en reizigers.
De concrete eisen die de buschauffeurs hebben geformuleerd zijn: een nieuw managementteam dat wel kan communiceren, dat uitzendkrachten na de wettelijke proeftijd conform de cao in vaste dienst worden genomen, dat het materieel in goede staat moet zijn en dat er een complete aanpak komt van de problemen rond sociale veiligheid. Vakbondsbestuurder Lutz Kai Kressin spreekt van een situatie waarin de directie uiteindelijk wel zal moeten toegeven aan de eisen van de chauffeurs. Er staan vervoersconcessies op het spel, de actiebereidheid onder de chauffeurs is groot en van alle kanten komen signalen dat de reizigers aan de kant van de chauffeurs staan. Steeds meer mensen zien de relaties tussen de marktwerking, verminderde dienstverlening en graaiende managers en aandeelhouders. Het zijn de buschauffeurs die dat dagelijks voelen.