Regiocorrespondent
Over het vliegveld Twente is veel te doen. De NCPN-afdeling Twente heeft vier jaar geleden bij de gemeenteraadsverkiezingen het standpunt ingenomen dat ze "sluiting van het vliegveld kapitaalvernietiging vindt". De afdeling staat op het standpunt "dat een klein vliegveld een aanjager zal zijn voor meer werkgelegenheid in de regio Twente". Dat moeten we nu uitbuiten, vindt de afdeling Twente van de NCPN.
Begin december heeft de PvdA-fractie in de gemeenteraad van Enschede zich opgesteld tegen sluiting, maar de fractie van de PvdA in de Provinciale Staten te Zwolle pleitte eind december daarentegen juist voor sluiting.
Nu lijkt het vliegveld van de baan. Moet de NCPN-afdeling nu haar standpunt wijzigen of niet? De afdeling Twente blijft echter bij haar standpunt. Maar kan de zwaai van de PvdA-Overijssel wel een beetje begrijpen, want het betreffende businessplan, wat die dag in de Provinciale Staten aan de orde kwam, bleek veel te ambitieus, veel te grootschalig qua vliegbewegingen en soorten vliegverkeer. De provincie en de regio Enschede moeten hun huiswerk nu terecht overdoen. Het proviciale college is daarom nu afgetreden. Grote paniek.
Herman Finkers was de laatste tijd nogal tekeer gegaan tegen het vliegveld. Ook zelfs landelijk, zoals bij Pauw en Witteman en via Natuurmonumenten. Hij werd door GroenLinks gebruikt als 'woordvoerder' van de tegenstanders. Hij en GL gebruikten alleen maar argumenten als milieu, rust en natuur. Zijn GroenLinks en hij niet wat irreëel, behoudend en wereldvreemd? Er zal toch geld verdiend moeten worden in deze regio met de hoogste landelijke werkloosheidscijfers. Zien zij de noodzaak om geld in deze regio te kunnen verdienen niet in? Zien ze wel in dat onze jeugd geen toekomst in Twente heeft? Studenten trekken weg. Jongeren gaan bij gebrek aan banen in de regio werken in de Randstad. Toerisme, zeggen zij, zou leuk zijn, maar komt er ooit toerisme van de grond in die regio oostelijk van Enschede? Enschede heeft haast geen enkele traditie op dat vlak. Alleen richting Ootmarsum en richting Buurse is er toerisme.
Voorstanders van het handhaven van het vliegveld vinden allemaal de omgeving van het vliegveld een goede gelegenheid om de regio een nieuwe economische motor te geven. Het vliegveld ligt er nu eenmaal. Het is een van de modernste vliegvelden van Nederland. Slopen is zinloos. Deze regio heeft verder helemaal niets op dat punt. In de toekomst kan dat vliegveld belangrijk zijn. Het opheffen en op de vrijkomende delen woningbouw plegen, getuigt van een renteniers-mentaliteit; van het niet meer weten wat deze regio nodig heeft. Daar is het nu eenmaal niet de tijd voor. Elke regio heeft middelen van bestaan nodig.
De NCPN-afdeling heeft geen traan gelaten toen eind december het businessplan in Zwolle met één stem verschil strandde. Maar zij wil wel doorzetten. Samen met de PvdA-Enschede, die dat ook vindt. De aantallen die in dat businessplan worden genoemd - van 1,2 miljoen passagiers per jaar - waren immers absurd. Dat moet gewoon anders kunnen, wat net zo goed rendabel zal zijn. Er mogen ook geen nachtvluchten komen naar het oordeel van NCPN-Twente. De Gemeente Enschede mag wat betreft het vliegveld er geen geld op gaan toeleggen. Die kant gaat het wel op. Dat wijzen wij af. Als er kosten zijn en als er investeringen nodig zijn, moeten daar ook baten tegenover staan. Het vliegveld moet de gemeente geld opleveren.
De NCPN-afdeling Twente vindt al vier jaar dat er vliegveldgerelateerde industrie moet komen en dat dat mogelijk is op en nabij dit vliegveld. Dat is industrie waarbij een vliegveld meerwaarde heeft, zoals vliegtuigreparatiewerkplaatsen, trainingssimulatoren voor piloten, etc. Het aantal vliegbewegingen is dan vrij laag. NCPN-Twente ziet geen plek weggelegd voor grootschalige passagiersbewegingen, zoals gesteld in het inmiddels afgeschoten businessplan. De NCPN-afdeling wil industrie en bedrijvigheid, geen grootschalig personenvervoer. Die mogelijkheden zijn er vlak over de Duitse grens genoeg.