Vijfenveertig jaar geleden produceerde de autofabriek in Born de eerste auto's. Dat waren toen nog Dafjes. Daarna kwam de fabriek in Zweedse handen en werden er Volvo's gemaakt. De volgende in de rij was Mitsubishi. De Japanse autogigant heeft nu besloten om geen auto's meer te laten produceren bij NedCar. Ontslag voor 1500 werkers dreigt.
Eens temeer blijkt dat het kapitalisme niet voor duurzame en langdurige werkzekerheid kan zorgen omdat het binnenhalen van meer winst voor eigenaars en aandeelhouders in dit maatschappelijk systeem altijd voorgaat op werkzekerheid en planmatige productie naar behoefte.
De roep om een goed sociaal plan betekent echter al opgeven voordat de strijd begonnen is. Het enig goede sociale plan is het behoud van banen.
De vorige overgangen naar andere automerken kenmerkten zich ook door de dreiging van sluiting van de fabriek. In 1991 bijvoorbeeld bleef de fabriek met steun van de overheid open en werd een succesvolle moderne fabriek.
Ook nu is staatssteun weer nodig om het werk van de 1500 werkers, waarvan er velen al jaren in Born werken, te behouden, ook als dat tegen de Europese regels is. Want waarom zou Merkel Opel wel overeind mogen houden en Verhagen Nedcar niet?
De NCPN is solidair met de werkers van Nedcar in hun gerechtvaardigde strijd voor het behoud van hun werkgelegenheid.
Partijbestuur NCPN
Amsterdam, 23 februari 2012