Rainer Rupp
Het tussenbericht van de Nederlandse Veiligheidsraad over het neerstorten van de Maleisische vlucht MH17 is nietszeggend. Al naargelang je interesse of belang biedt het voeding voor alle mogelijke interpretaties. Dat kan verklaren waarom Russische media, zoals bijvoorbeeld 'Russia Today', eindelijk een keer tevreden zijn. En ook het Russische Aviation Agency verklaart dat het bericht het "begin markeert van een grondig onderzoek naar de crash".
Volgens het bericht is vlucht MH17 in de lucht gebroken, "waarna de machine van buitenaf door vele snel rondvliegende objecten werd doorboord". In zijn eerste reactie op dit Nederlandse bericht gaat ook de Maleisische minister president Najib Razak er vanuit dat de "MH17 door een luchtdoelraket naar beneden is gehaald".
Met deze specificatie in het tussentijds verslag wordt praktisch al beweerd dat alleen een BUK-raket (bijvoorbeeld SA-11) in aanmerking komt voor het neerhalen van MH17. Dat heeft natuurlijk de anti-Russische vooroordelen versterkt van veel woordvoerders van westerse media, in het bijzonder in de VS, die beweren dat alleen de Russen of de Oost-Oekraïners als schuldigen voor de massamoord in aanmerking komen, en in het beste geval beiden. Hoewel de westerse media inmiddels nog nauwelijks uitgaan van een opzettelijke beschieting, en dat is een kleine stap voorwaarts.
Is het mogelijk dat criminele elementen, waaraan in de fascistisch bestuurde junta in Kiev geen tekort is, een operatie hebben uitgevoerd onder valse vlag, om zo voor de wereldopinie de Russen en Oost-Oekraïners de schuld van het bloedbad in de schoenen te schuiven? Deze vraag wordt in het Westen helemaal niet gesteld, terwijl de Oekraïense fascisten toch het meeste geprofiteerd hebben van deze tragedie.
Er is stof tot nadenken dat niet vermeld wordt in het Nederlandse bericht. Bijvoorbeeld het kleine vliegtuig (waarschijnlijk een 'jager'), dat zich volgens Russische radarbeelden op het tijdstip van de crash in de buurt van MH17 bevond. Of waarom uitgerekend op de dag van de crash de Oekraïense vluchtcontrole de vliegroute van MH17 met 200 kilometer heeft verplaatst naar het noorden ten opzichte van de routineroute, en daarmee direct boven de crisisregio. Ook het feit dat op de dag van de tragedie het Oekraïense leger aantoonbaar BUK- raketten in de buurt van de rampplek heeft gebracht, zoals Russische luchtfoto's laten zien, blijft onvermeld. Zodat vlucht MH17 praktisch in het vizier van de Oekraïense BUK-raketten zichtbaar zou zijn geweest.
Ook over de verblijfplaats van de tapes met de gespreksprotocollen tussen de luchtverkeersleiding in Kiev en de MH17-piloten wordt met geen woord gerept in het bericht. De fascistisch gestuurde geheime dienst van Oekraïne heeft de tapes onmiddellijk na de crash in beslag genomen. Maar waarom waren die zo belangrijk, als volgens het Nederlandse tussenbericht de zwarte doos van MH17 alleen nietszeggende contacten tussen de piloten en de luchtverkeersleiding Dnipo Radar heeft opgenomen?
Sgb, 9 september 2014, vertaling J. Bernaven.