Wil van der Klift
Regen en harde windvlagen konden niet verhinderen dat havenarbeiders zich massaal lieten inschrijven voor een staking van 24 uur. Op twee plaatsen waren stakingsposten ingericht. De eerste op de Maasvlakte en de tweede in de Eem-Waalhaven (zie foto's). De stemming was strijdbaar en de onderlinge solidariteit was vanzelfsprekend. In de haven heersen solidariteit en klassengevoel. 'Back to power', is de slogan van FNV Havens. Inderdaad samen kun je een vuist maken.
Dat is hard nodig nu de (verdeelde) havenwerkgevers en havenbedrijf dreigen vast te houden aan hun plannen de werkgelegenheid in de containeroverslag aanzienlijk te verminderen.
Als gevolg van automatisering in de containeroverslag en de aanleg van de Tweede Maasvlakte zullen de komende jaren honderden banen verloren gaan, in het ongunstigste scenario zo'n 800. Om gedwongen ontslagen te voorkomen eisen de bonden een baangarantie voor de havenwerkers tot juli 2020, met mogelijkheid tot verlenging, als dan het probleem van de overcapaciteit nog niet is opgelost.
Niek Stam (bestuurder FNV Havens): "Miljoenen euro's zijn geïnvesteerd in automatisering, maar niemand die aan het verlies van werkgelegenheid dacht." Om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen aan het werk blijven en het baanverlies via natuurlijk verloop wordt opgevangen eisen de bonden dat de seniorenregeling wordt uitgebreid. Ouderen gaan dan 50 procent werken tegen 90 procent loon en 100 procent pensioenopbouw. De werkgevers willen niet verder gaan dan 60 procent werken, tegen 95 procent loon en 100 procent pensioen.
Het ultimatum dat FNV Havens op oudejaarsdag stuurde aan de werkgevers in de Rotterdamse haven en het Havenbedrijf Rotterdam verliep op donderdag 7 januari om 12:00 uur. Op dat tijdstip werd besloten tot een 24-uursstaking die om 15:15 zou beginnen op twee plaatsen in de haven.
De vakbonden eisen dat er geen gedwongen ontslagen vallen, als gevolg van de overcapaciteit en de komst van nieuwe sterk geautomatiseerde containerterminals op de Tweede Maasvlakte.
Zoals gewoonlijk zijn er ook nu weer afspraken gemaakt tussen de vakbonden over het uitwijken van schepen. Daarnaast staan de Europese Transportarbeiders Federatie (ETF) en de Internationale Transportarbeiders Federatie (ITF) klaar om FNV Havens en CNV Vakmensen in hun strijd te ondersteunen.
Een andere maatregel om ontslagen te voorkomen is dat havenwerkers over en weer worden ingezet bij verschillende werkgevers als het werk naar andere terminals verschuift. Omdat de bedrijven elkaar onderling niet vertrouwen is er ook nog steeds geen goede regeling voor dit onderling uitlenen van werknemers. Extra gecompliceerd is het feit dat sommige werkgevers eigen cao's willen afsluiten met hun ondernemingsraden. De opkomst op de stakingspiketten op donderdag 7 januari was echter opvallend groot.
Eén ding staat vast. De havenwerkers gaan door met hun strijd als havenwerkgevers en havenbedrijf niet inbinden. De komende periode zal blijken of er een acceptabele regeling komt. Havenwerkgevers en vakbonden gaan op maandag 11 januari verder onderhandelen met nieuwe stakingen in het vooruitzicht als er geen verbeteringen in zicht komen.