De Turkse president Erdogan heeft dinsdag gezegd dat zijn land het vluchtelingenakkoord met de Europese Unie niet zal uitvoeren als de EU voorwaarden blijft stellen aan het opheffen van de visumplicht voor Turkse burgers. Hij zei ook dat de beloofde financiële steun van Brussel voor Turkije niet verloopt zoals afgesproken. De EU heeft Turkije zes miljard euro en opheffing van de visumplicht aangeboden in ruil voor effectievere actie om te voorkomen dat migranten vanuit Turkije naar Griekenland gaan en voor het terugnemen van migranten die toch in Griekenland zijn gekomen. Een voorwaarde voor opheffing van de visumplicht is aanpassing van de strenge antiterreurwetten, uit angst dat die mede worden gebruikt om critici de mond te snoeren. Erdogan stelt dat Turkije die wetten nodig heeft wegens de aanhoudende aanslagen. (Bron: NRC, 25-05-2016)
De Europese handelscommissaris Cecilia Malmström verwacht in oktober het handelsakkoord (CETA) met Canada te ondertekenen. Dat heeft ze vrijdag 13 mei gezegd na overleg met de Europese ministers van handel in Brussel.
De Europese Commissie neemt half juni een besluit in welke vorm het al uitonderhandelde akkoord met Canada aan de 28 lidstaten van de EU wordt voorgelegd. Het standpunt van de EU-ministers is helder. Zij willen dat het een zogenoemd 'gemengd akkoord' wordt, zo maakte minister Lilianne Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) als EU-voorzitter duidelijk. Dat betekent dat nationale parlementen er ook nog mee moeten instemmen. Voordien kunnen al wel delen van het akkoord in werking treden. Instemming van nationale parlementen is van belang, omdat er dan ook referenda over kunnen worden uitgeschreven. In Nederland azen enkele maatschappelijke organisaties, waaronder Milieudefensie, daar al op. Malmström zei vrijdag niet bang te zijn voor dergelijke volksraadplegingen. (Bron: FD, 14-05-2016)
De Venezolaanse president Nicolas Maduro heeft dit weekend gedreigd om fabrieken die recent zijn stilgelegd, in beslag te nemen en de fabriekseigenaren op te pakken. Venezuela verkeert in een diepe economische en politieke crisis. Het olierijke land is door de lage olieprijzen in de problemen gekomen. De bevolking lijdt onder de voedselschaarste, elektriciteitstekorten en extreme inflatie. Vrijdag verlengde Maduro de economische noodtoestand in het Latijns-Amerikaanse land met nog eens zestig dagen. Met deze maatregel kunnen voedsel en andere goederen gerantsoeneerd worden. Bovendien denkt Maduro het land zo te kunnen beschermen tegen een eventuele buitenlandse aanval. (Bron: FD, 17-05-2016)
Shell schrapt wereldwijd 2.200 banen extra in verband met de aanhoudend lage olieprijzen. De reorganisatie komt bovenop twee al aangekondigde ontslagrondes, waarbij in totaal 10.300 arbeidsplaatsen verdwijnen. Met name de divisie die zich bezighoudt met het opsporen en oppompen van ruwe olie (upstream) zal worden getroffen, aldus het concern. Hoeveel banen in Nederland vervallen, is nog onduidelijk. Vorig jaar schrapte Shell 7.500 banen wegens de slechte markt. Eind 2015 werkten 93.000 mensen bij het olieconcern. [In Nederland zouden honderden extra banen verdwijnen, nvdr] (Bron: NRC, 26-05-2016)
Telecombedrijf Nokia schrapt volgens een Finse vakbond wereldwijd naar verwachting 10.000 tot 15.000 banen. Nokia heeft in totaal 104.000 mensen in dienst. Vorige week maakt Nokia de sanering van 1000 banen in eigen land bekend. Voor Duitsland mikt Nokia op een reductie van 1400 banen (Bron: FD, 25-05-2016)
Vrachtauto's moeten binnenkort op vrijwel alle Duitse wegen tol betalen. Dat heeft de regering woensdag in een wetsontwerp vastgelegd, zo bericht het Duitse persbureau DPA. De wet moet op 1 juli 2018 ingaan en betekent dat Duitsland op bijna alle doorgaande wegen tolheffing invoert. De maatregel ('Lkw-Maut') moet de Duitse overheid jaarlijks 2 mrd euro extra opleveren. Duitsland wil ook tolheffing voor personenauto's op snelwegen invoeren (de zogeheten 'Pkw-Maut'). (Bron: FD, 12-05-2016)
De krachtmeting in Frankrijk tussen de [communistische, nvdr] vakbond CGT en premier Manuel Valls duurt voort. Valls en CGT-leider Philippe Martinez mikken beiden op de publieke opinie die voorlopig op de hand is van de stakers. Volgens de laatste peiling van bureau Ifop steunt 62 procent van de Fransen de stakingen die leiden tot lange rijen voor de benzinepomp. Dat sommige acties, zoals de blokkades van raffinaderijen, illegaal zijn, maakt weinig indruk. De sleutel in het conflict is de 'extreme impopulariteit' van de regering en het wetsvoorstel voor een hervorming van het arbeidsrecht, aldus Ifop-directeur Jérôme Fourquet. Tussen het begin van de protesten tegen de arbeidswet twee maanden geleden en eind vorige week toen deze peiling is gedaan, zakte de CGT maar drie punten, van 65 procent naar 62 procent vindt hun acties gerechtvaardigd. Dat is slecht nieuws voor Manuel Valls die hoopt dat de radicalisering van de strijd leidt tot een ommekeer die hem in staat stelt er als winnaar uit te komen.' Meer dan 70 procent is tegen het wetsvoorstel. Men heeft van de arbeidswet vooral onthouden dat ontslag eenvoudiger wordt en dat overuren minder worden uitbetaald.' 'Het ziet er niet naar uit dat de Fransen zich massaal tegen de stakers zullen keren. (Bron: FD, 27-05-2006)