Metrolijnen 50 en 53 in Amsterdam worden samengevoegd volgens de nieuwe plannen van de GVB. Ook tramlijn 19 gaat verdwijnen. Beide lijnen raken vooral het stadsdeel Zuidoost, maar hebben ook impact op de rest van de stad. Reizigers die hiervoor metrolijn 53 naar het centrum van de stad konden nemen, moeten nu overstappen op metrolijn 54. Ook reizigers die metro 50 gebruikten om naar het westen van de stad te reizen moeten nu op station Van der Madeweg overstappen. Volgens reizigersorganisatie Rover heeft dit impact op bijna 40.000 reizigers. De reizigersorganisatie zelf is dan ook niet positief over het voorstel van de vervoerder.
Het stadsdeel Zuidoost is al een van de stadsdelen van Amsterdam waar het openbaar vervoer hard nodig is, omdat het stadsdeel anders ver van de rest van de stad verwijderd is. Werkende mensen gebruiken dit om naar hun werk te gaan, en de afgelopen jaren hebben ook veel studenten zich in het stadsdeel gevestigd omdat woonruimte daar nog enigszins betaalbaar was ten opzichte van de rest van de stad. Al deze mensen worden door deze veranderingen hard geraakt.
Laten we niet vergeten dat het openbaar vervoer de afgelopen jaren al fors is verslechterd, waarbij de dienstregeling van meerdere treinen, metro’s, trams en bussen is aangepast. Het is ook relevant om hier te noemen dat meerdere gratis parkeerplekken in het stadsdeel omgezet worden naar betaalde parkeerplekken in de komende jaren. Op deze manier wordt de behoefte van de bevolking voor betaalbare en comfortabele mobiliteit steeds meer aangetast.
De afdelingen NCPN Noord-Holland en CJB Amsterdam veroordelen deze beslissing. De constante verslechtering van het openbaar vervoer de afgelopen jaren is een direct resultaat van het feit dat openbaar vervoer gezien wordt als een waar waarop winst gemaakt kan worden. De behoefte van de bevolking wordt gezien als een kostenpost, en wordt alleen vervuld indien dit winstgevend is. De partijen die in de gemeente aan de macht zijn, PvdA en GroenLinks, dragen zelf grote verantwoordelijkheden voor het afbraakbeleid dat steeds meer bezuinigt op de gemeentes onder de mom van de zogenaamde ‘participatiesamenleving’. Maar ook voor het implementeren van regelgeving van de EU, die het openbaar vervoer om tot een waar heeft omgevormd.
Het enige wat zeker is, is dat zij de aanval op de belangen van de werkende mensen gaan intensiveren, en dat wij er alles aan gaan doen zodat hun plannen niet doorgaan!
Wil je een abonnement op Manifest?
Met jullie hulp garanderen we een communistische visie op de actualiteit in Nederland
Manifest is de krant van de NCPN die tien keer per jaar verschijnt. Met Manifest blijf je op de hoogte van de actualiteit en van onze acties. Manifest belicht verschillende aspecten van de strijd in binnen- en buitenland, en publiceert analyses die inzicht bieden in de nationale en internationale ontwikkelingen vanuit een marxistisch-leninistisch perspectief. Neem nu een abonnement op Manifest of vraag een gratis proefabonnement aan.
Abonneer Nu!